SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.9-WB-BMD-MNP-W-S14_pNadGenIHN0O |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia molekularna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz procedurami badawczymi stosowanymi w obszarze nauk przyrodniczych. Ponadto zaprezentowana zostanie ogólna specyfika poznania naukowego, w tym zwłaszcza zwłaszcza proces zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzinie przyrodoznawstwa, ujęty także w aspekcie historycznym. Celem szczegółowym jest ponadto nabycie przez studentów umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i weryfikacji źródeł oraz uzyskanych wyników.
Podstawy wiedzy o kulturze i społeczeństwie w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.
1. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych.
2. Metodologia opisowa a metodologia normatywna.
3.Teoria nauki. Klasyfikacja nauk.
4. Ciągłość wiedzy naukowej i rewolucje naukowe.
5. Problemy badawcze, hipotezy badawcze.
6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań nsaukowych.
7. Obserwacja naukowa.
8. Eksperyment naukowy.
9. Weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych.
10. Specyfika ludzkiego poznania.
11. Błędy pomiaru i patologie życia naukowego.
12-13. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach cywilizacji
14. Tworzenie i funkcjonowanie zespołów badawczych
15. Etos pracy naukowca. Dobre obyczaje w nauce.
Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będą trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na ćwiczeniach i wykładach.
Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność, uczestnictwo na zajęciach oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu
1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
2. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
3. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.
4. Hempel C.G., Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.
5. Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1963.
6. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.
2. Jodkowski K., Falsyfikacjonizm a wzrost wiedzy, "Annales UMCS Sectio I" 1977, vol. 2, s. 255-272.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 17:40)