SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia nauk przyrodniczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia nauk przyrodniczych
Kod przedmiotu 08.9-WB-BMD-MNP-W-S14_pNadGenIHN0O
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia / Biologia molekularna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz procedurami badawczymi stosowanymi w obszarze nauk przyrodniczych. Ponadto zaprezentowana zostanie ogólna specyfika poznania naukowego, w tym zwłaszcza zwłaszcza proces zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzinie przyrodoznawstwa, ujęty także w aspekcie historycznym. Celem szczegółowym jest ponadto nabycie przez studentów umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i weryfikacji źródeł oraz uzyskanych wyników.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy o kulturze i społeczeństwie w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.

Zakres tematyczny

1. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych. 

2. Metodologia opisowa a metodologia normatywna.

3.Teoria nauki. Klasyfikacja nauk.

4. Ciągłość wiedzy naukowej i rewolucje naukowe.

5. Problemy badawcze, hipotezy badawcze.

6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań nsaukowych.

7. Obserwacja naukowa.

8. Eksperyment naukowy.

9. Weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych.

10. Specyfika ludzkiego poznania.

11. Błędy pomiaru i patologie życia naukowego.

12-13. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach cywilizacji

14. Tworzenie i funkcjonowanie zespołów badawczych 

15. Etos pracy naukowca. Dobre obyczaje w nauce.

Metody kształcenia

Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będą trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na ćwiczeniach i wykładach. 

—Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność, uczestnictwo na zajęciach oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu

Literatura podstawowa

1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.

2. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.

3. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.

4. Hempel C.G., Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.

5. Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1963.

6. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.

2. Jodkowski K., Falsyfikacjonizm a wzrost wiedzy, "Annales UMCS Sectio I" 1977, vol. 2, s. 255-272.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 17:40)