SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot wybieralny 10 ................................................................................................. |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-OSP-PW10-W-S14_pNadGenQR628 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta teoretycznej wiedzy o indykacyjnym znaczeniu
różnych grup organizmów (roślin naczyniowych, mchów, glonów, porostów). Student będzie
orientował się w podstawowych współczesnych metodach fitoindykacji i ich zasadach;
potrafi wymienić główne gatunki wskaźnikowe flory Polski; rozpoznać główne typy
indykatorów środowiskowych; potrafi wykorzystać odpowiedni skalę, wskaźniki i indeksy
indykacyjne w badaniach naukowych i monitoringu.
Zaliczone kursy z zakresu botaniki systematycznej oraz ekologii ogólnej na poziomie
studiów pierwszego stopnia.
Pojęcie o fitoindykacji. Gatunki wskaźnikowe. Ekologiczne liczby wskaźnikowe. Wskaźniki
zanieczyszczeń powietrza. Porosty jako bioindykatory, skala porostowa. Glony: wskaźniki
okrzemkowe, indeks saprobowy. Mchy jako indykatory zanieczyszczeń środowiska.
Wykorzystanie roślin naczyniowych w poszukiwaniu geologicznym.
Ćwiczenia laboratoryjne. Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę – ocena składa się z wyników pisemnego kolokwium obejmującego
treści zajęć (20 pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) (50%),
opracowania wybranego zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej (30%) oraz
aktywności na zajęciach (20%).
1. Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW
Grzegorczyk, Warszawa.
2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Kóżański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. 2002.
Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Instytut Botaniki PAN im. W.
Szafera, Kraków.
3. Roo-Zielińska E. 2004. Fitoindykacja jako narzędzie oceny środowiska
fizycznogeograficznego. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod.
Prace geograficzne, 199. IGiPZ PAN, Warszawa.
1. Wysocki C., Sikorski P. 2002. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
2. Falińska K.2004. Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Zmodyfikowane przez dr Dmytro Iakushenko (ostatnia modyfikacja: 03-01-2017 14:35)