SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot wybieralny 11 ................................................................................................. |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-OSP-PW11-L-S14_pNadGenEP5WF |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład/Zdalne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii biochemicznej jako dyscypliny naukowej posługującej się specyficznymi i właściwymi sobie pojęciami i metodami badawczymi. Zakłada się, że student będzie znał biochemiczne mechanizmy zapewniające równowagę biologiczną w ekosystemach oraz będzie potrafił wykonać biotesty w celu wykrycia właściwości allelopatycznych, toksycznych, deterentnych, repelentnych i atraktantnych badanego związku oraz wykorzystać techniki badawcze stosowane w ekologii biochemicznej w działaniach na rzecz ochrony środowiska (odporne odmiany roślin i zwierząt, biopestycydy i naturalne herbicydy, deterenty pokarmowe, repelenty, pułapki feromonowe i wyciągi roślinne).
Znajomość podstaw biochemii, ekologii, biologii roślin, biologii zwierząt.
Ekologia biochemiczna - przedmiot i zakres. biochemiczne adaptacje roślin do zmian środowiskowych. biochemiczne aspekty oddziaływań roślina - patogen (koncepcja odporności przedinfekcyjnej i poinfekcyjnej). Allelopatia – biochemiczne oddziaływania pomiędzy roślinami (przykłady, znaczenie w rolnictwie i naturalnych ekosystemach). Biochemiczne aspekty koewolucji roślin i zwierząt. Obrona roślin i odpowiedź zwierząt. Naturalna odporność roślin na szkodniki (odporne i wrażliwe odmiany roślin). Znaczenie feromonów, kajromonów i allomonów w zachowaniach związanych z wyborem żywiciela i kolonizacją roślin przez roślinożerne owady. Biochemiczne adaptacje zwierząt do roślinnych allelozwiązków. Mechanizmy detoksykacyjne u owadów. wtórne metabolity roślinne (allelozwiązki) i ich funkcje ekologiczne (alkaloidy, glikozydy cyjanogenne, terpenoidy, fenole, kwasy hydroksamowe, glukozynolany, saponiny). Oddziaływania hormonalne pomiędzy roślinami i zwierzętami. zastosowanie ekologii biochemicznej (odporne odmiany roślin i zwierząt, biopestycydy i naturalne herbicydy, deterenty, repelenty, pułapki feromonowe, wyciągi roślinne).
Wykład: wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego w formie prezentacji multimedialnej. Laboratorium: metoda podająca (pogadanka), metody praktyczne (pokaz, laboratoryjna).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD: test w formie pisemnej (zawiera pytania otwarte i zamknięte) – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. LABORATORIUM: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich pisemnych kolokwiów (w formie otwartych pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) oraz zaliczenie wszystkich kart pracy wykonanych doświadczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.
Ostroumow S.A.: Wprowadzenie do ekologii biochemicznej, PWN, Warszawa, 1992
Harborne J.B.: Ekologia biochemiczna, (tłum. z ang.), PWN, Warszawa, 1997
Oleszek W., Głowiak K., Leszczyński B.: Biochemiczne oddziaływania środowiskowe, Wydawnictwo Akademii Medycznej w Lublinie, Lublin, 2001
Chmiel A.: Biotechnologia, podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
Dąbrowski Z. T.: Podstawy odporności roślin na szkodnik, PWRiL, Warszawa,1988
Leszczyński B.: Kurs praktyczny w zakresie chemicznych interakcji owady-rośliny na przykładzie mszyc (Aphidodea), Wydawnictwo Naukowe WSRP, Siedlce, 1996
Zmodyfikowane przez dr Anna Wróblewska-Kurdyk (ostatnia modyfikacja: 20-12-2016 12:13)