SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot wybieralny 1- Modelowanie matematyczne/metody numeryczne w biotechnologii |
Kod przedmiotu | 11.9-WB-BTP-Prz.wyb.1-W/Z-S14_pNadGenLBXXP |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład/Zdalne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien posiadać umiejętności wykorzystywania rachunku różniczkowego do opisu podstawowych pojęć fizycznych. Na zajęciach laboratoryjnych student ma możliwość zapoznania się z zastosowaniem równań różniczkowych do modelowania zjawisk przyrodniczych. Student ma możliwość poznania podstaw matematycznych pozwalających na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
Znajomość kursu "Matematyka dla przyrodników".
Fizyczny sens pochodnej. Zastosowania pochodnej do obliczania wartości przybliżonych. Równania różniczkowe rzędu pierwszego. Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych. Zagadnienia prowadzące do równań różniczkowych. Model wzrostu populacji jako zmiany liczebności w czasie. Wykładnicze prawo wzrostu. Równanie logistyczne. Rozwój populacji w modelu drapieżnik-ofiara, układ Lotki-Volterry. Modele przemian chemicznych i biochemicznych. Matematyczne modelowanie chorób nowotworowych. Interpretacja danych wynikających z zastosowania narzędzi informatycznych.
Wykład zdalny z prezentacjami multimedialnymi. Laboratorium – praktyczne, samodzielne dochodzenie do wiedzy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – pisemne kolokwium złożone z 5 zadań. Na pozytywną ocenę (dostateczny) należy prawidłowo rozwiązać przynajmniej 3 zadania (60%). Zaliczenie laboratorium jest oceniane na podstawie aktywności na zajęciach oraz przedstawienia w formie prezentacji referatu na zadany temat.
[1] Foryś U., Matematyka w biologii., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2005
[2] Gewert M., Równania różniczkowe zwyczajne., Wyd. Gis. Wrocław. 1998
[3] Murray J.D., Wstęp do Biomatematyki., PWN, 2007
[4] Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 1999
[5] Wrzosek D., Matematyka dla biologów., WUW 2008
[1] Holanicki P., Nahorski Z. i Żochowski A., Modelowanie procesów środowiska naturalnego., Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, 2000
[2] Smith J.M., Matematyka w biologii., Wiedza Pow., 1974
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 12:00)