SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot wybieralny 13................................................................................................. |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BTP-PW13-L-S14_pNadGenTF8L7 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien opisać cechy charakterystyczne wybranych ekosystemów wodnych oraz głównych grup organizmów wodnych, a także scharakteryzować organizację troficzną biocenoz słodkowodnych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznej charakterystyce wybranego ekosystemu wodnego. W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien poznać podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biologicznym, opanować techniki mikroskopowania oraz samodzielnego wykonywania preparatów mikroskopowych. Student powinien nauczyć się analizować preparaty gotowe i sporządzone samodzielnie i wykonywać poprawnie rysunki spod mikroskopu.
Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu biologii, chemii, ekologii oraz ochrony środowiska.
Przedmiot i zakres hydrobiologii. Środowisko wodne. zbiorniki wodne – wody płynące, jeziora, stawy, zbiorniki powyrobiskowe. Przegląd i charakterystyka formacji ekologicznych. Biologia organizmów wodnych. Przegląd organizmów charakterystycznych dla ekosystemów słodkowodnych. Roślinność różnych typów akwenów. Przystosowania roślin do środowiska wodnego. Metodyka oceny stanu czystości wód.
Laboratoria - metody podające (pogadanka), metoda praktyczna (laboratoryjna, prezentacja multimedialna, pokaz, praktyka).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów (pytania zamknięte i otwarte), samodzielnie opracowanych kart pracy oraz prezentacji multimedialnej. w celu uzyskania oceny dostatecznej za kolokwia i karty pracy konieczne jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
[1] M.Pliński,:Hydrobiologia ogólna, Uniwersytet Gdański, Gdańsk,1992
[2] Z.Kajak:Hydrobiologia -Limnologia,Ekosystemy wód śródlądowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1998
[3] M. Strzelec, A. Spyra, W Serafiński, Biologia wód śródlądowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010
[4] J.St. Mikulski: Biologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa,1982
[1] Banaszak J., Wiśniewski H.: Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
[2] Żmudziński L.,Pęczalska A.: Słownik hydrobiologiczny, PWN,Warszawa, 1984
Zmodyfikowane przez dr Anna Wróblewska-Kurdyk (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 10:45)