SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia medycyny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia medycyny
Kod przedmiotu 08.3-WL-LEK-Hm-W_pNadGenRCB3X
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Kazimierz Szyszka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie rozwoju medycyny w kontekście społeczno-kulturowym na przestrzeni wieków. Wykazanie znaczenie tradycji dla zawodu lekarza. Wykorzystywanie wiedzy historycznej w ocenie współczesnej medycyny; prognozowania rozwoju medycyny; rozpoznawania ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych. Rozpoznawanie czynników kształtujących rozwój medycyny. 

Wymagania wstępne

Znajomość historii na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

 

  1. Medycyna w okresie starożytności i średniowiecza.
  2. Pojęcia choroby i leczenia według Hipokratesa i Galena.
  3. Organizacja lecznictwa w starożytności i średniowieczu.
  4. Chrześcijański rozwój lecznictwa szpitalnego.
  5. Rozwój ośrodków kształcenia medycznego w Europie; początek rozwoju Uniwersytetów.
  6. Warunki higieniczno-sanitarne, zarazy, epidemie.
  7. Nierównoległy rozwój chirurgii i medycyny.
  8. Szkoła wiedeńska i rozwój medycyny klinicznej.
  9. Początki i rozwój nauk eksperymentalnych.
  10. Od miazmatów przez bakteriologię do antyseptyki oraz aseptyki.
  11. Doktryny w medycynie XIX w.
  12. Początki medycyny społecznej.
  13. Najwybitniejsi polscy lekarze i rozwój ośrodków medycznych.
  14. Współczesna medycyna w Polsce i na świecie.

Metody kształcenia

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów dla całego roku. Przekazywanie wiedzy oparte o prezentacje multimedialne zawierające fotografie i ryciny nawiązujące do poruszanych zagadnień.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Obecność i aktywny udział w zajęciach.
  2. Trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność prowadzi do niezaliczenia przedmiotu.
  3. Pozytywna ocena przygotowanej samodzielnie prezentacji i/lub pisemnego opracowania z wybranych tematów w uzgodnionym terminie.

Literatura podstawowa

  1. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
  2. Szumowski W. Historia medycyny filozoficznie ujęta. Wydawnictwo Antyk 2008.
  3. Brzeziński T. Historia medycyny. Wydawnictwo PZWL Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Periodyki naukowe poświęcone historii medycyny (Archiwum Historii  i Fiozofii Medycyny, Medynycna Nowożytna, Vesalius).
  2. Studentom zaleca się korzystanie z innych źródeł (monografie, wydawnictwa popularno-naukowe, periodyki).

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 25-09-2016 22:51)