SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pierwsza pomoc medyczna z elementami pielęgniarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pierwsza pomoc medyczna z elementami pielęgniarstwa
Kod przedmiotu 12.7-WL-LEK-Pp-Ć2_pNadGen541ZV
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student powinien umieć: rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia (zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, wstrząs vetc.),  prawidłowo wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach pozaszpitalnych, udzielić pierwszej pomocy w niektórych stanach zagrożenia życia (zatrucia, oparzenia, udar cieplny, ukąszenia, porażenie prądem, krwawienia i krwotoki etc.), zaopatrzyć ranę, złamanie, zastosować w praktyce automatyczny defibrylator (AED). wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne u chorych, monitorować parametry życiowe, założyć wkłucie obwodowe, pobierać materiał do badania, zakładać opatrunki.

Wymagania wstępne

Systematyczność w nauce, odpowiedzialność za podjęte zadania, umiejętność pracy w grupie.

Zakres tematyczny

  1. Definicja przypadku nagłego.
  2. Rozpoznanie i postępowanie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia u dorosłych i u dzieci.
  3. Postępowanie w przypadkach: zadławienia, zatrucia, porażenia prądem, powieszenia i utonięcia.
  4. Postępowanie w urazach mechanicznych i termicznych.
  5. Podstawowe zabiegi pielęgniarskie.             

Metody kształcenia

Ćwiczenia z zakresu pierwszej pomocy prowadzone w grupach 10 osobowych na manekinach (dorośli, dzieci, niemowlęta) oraz z wykorzystaniem sytuacji pozorowanych. Seminaria w formie prezentacji multimedialnych, z uwzględnieniem aktualnych wytycznych resuscytacji.

Ćwiczenia z zakresu podstaw pielęgniarstwa prowadzone w grupach 8-10 osobowych z nastawieniem na praktyczną naukę zasad postępowania pielęgniarskiego, zabiegów pielęgniarskich, zakładania opatrunków i innych poruszanych zagadnień, ćwicząc nawzajem w obrębie grupy. Seminaria prowadzone są w formie prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Wejściówki z zakresu tematów z poprzednich zajęć. Zaliczenie na ocenę dostateczną stanowi 60% możliwych do zdobycia punktów.
  2. Zaliczenie praktyczne następujących umiejętności: badanie urazowe poszkodowanego, RKO osoby dorosłej oraz dziecka, pierwsza pomoc w NSZŻ. Za każde zadanie student otrzymuje ocenę.
  3. Aktywność na zajęciach oraz umiejętności praktyczne z zakresu pierwszej pomocy we wskazanym  nagłym stanie zagrożenia życia. Umiejętność wykonywania zabiegów zgodnie z check listą. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za poszczególne formy. 

Literatura podstawowa

  1. Pierwsza Pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa pod redakcją prof. Janusza Andresa Kraków 2011
  2. Ciechaniewicz W, Grochans E, Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2006.
  3. Zaawansowane zabiegi ratujące życie ALS Mike Scott i współpracownicy Medycyna Praktyczna 2012
  4. Aktualne wytyczne Polskiej i Europejskiej Rady Resuscytacji 2015

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 21-10-2016 13:35)