pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
7
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
90
6
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Wykład
30
2
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Nabycie wiedzy, umiejętności praktycznych, postaw etycznych z zakresu samodzielnego rozwiązywania problemów zdrowotnych, prowadzenia procesu pielęgnowania oraz wypełniania funkcji zawodowych w pielęgniarstwie.
Wymagania wstępne
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.
Zakres tematyczny
Wykład:
Historia zawodu pielęgniarki oraz rozwój pielęgniarstwa w Polsce i na świecie.
Podstawowe pojęcia związane z istotą zawodu. Pielęgniarstwo, jako zawód, misja, nauka, profesja. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki. Podmiot opieki w pielęgnowaniu oraz zindywidualizowane podejście do chorego. Opiekuńcza troskliwość jako istota pielęgniarstwa.
Holistyczna koncepcja pielęgniarstwa. Potrzeby zdrowotne jednostki oraz zasady ich zaspokajania
Rola pielęgniarki w ochronie przed zakażeniem wewnątrzszpitalnym. Znaczenie aseptyki i antyseptyki w zapobieganiu zakażeniom. Dezynfekcja i sterylizacja sprzętu.
Rola pielęgniarki w opiece zdrowotnej. Pojęcie zdrowia oraz wszystkie czynniki wpływające na jego utrzymanie i potęgowanie.
Praca pielęgniarki w oparciu o modele opieki : model opieki pielęgniarskiej Florence Nightingale, V. Henderson, D.E. Orem, H.E. Peplau
Laboratoria:
Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Metody zapewniające utrzymanie higieny rąk pielęgniarki w działaniach pielęgnacyjnych. Przygotowanie środków dezynfekcyjnych. Higieniczne mycie rąk.
Prześcielenie łóżka pustego przez 1 i 2 pielęgniarki.
Przygotowanie łóżka dla chorego, prześcielenie łóżka z chorym przez 1 i 2 pielęgniarki.
Zmiana bielizny osobistej, zmiana bielizny pościelowej częściowa lub całkowita przez 1 i 2 pielęgniarki.
Toaleta i kąpiel chorego w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarkę.
Mycie głowy ciężko choremu w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarki.
Toaleta jamy ustnej u ciężko chorego.
Ułożenie chorego w łóżku w różnych pozycjach z zastosowaniem udogodnień. Stosowanie profilaktyki p/odleżynowej.
Wykonywanie ćwiczeń uruchamiających, ogólnousprawniających i gimnastyki oddechowej.
Drenaż ułożeniowy
Przemieszczanie i transport chorego. Ochrona pielęgniarki przed urazami kręgosłupa w pracy z chorymi.
Podnoszenie i przenoszenie chorego z wykorzystaniem przyborów do łatwego przemieszczania.
Unieruchomienie chorego pobudzonego
Zabezpieczenie funkcji odżywiania (pojenie pacjenta, karmienie pacjenta). Zgłębnikowanie żołądka i karmienie przez zgłębnik. Karmienie przez lejek. Karmienie przez przetokę. Udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym.
Bandażowanie różnych części ciała (k. górna, k. dolna, klatka piersiowa, brzuch, głowa i twarz). Zasady bandażowania, cele i rodzaje opasek.
Drenaż pęcherza moczowego oraz profilaktyka zakażeń dróg moczowych u pacjentów z systemem drenującym pęcherz moczowy).
Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego (ćwiczenia oddechowe, drenaż ułożeniowy, terapia inhalacyjna), Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w czasie leczenia (profilaktyka zakażeń dróg oddechowych. Podawanie tlenu.
Zabezpieczenie funkcji termoregulacji (zastosowanie zimna, zastosowanie ciepła).
Wykonanie zabiegów p/zapalnych: okłady, worek z lodem, termofor, bańki ogniowe i bezogniowe.
Kąpiel i pielęgnacja noworodka i niemowlęcia.
Samokształcenie
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł). Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie.
Wykład – po zrealizowaniu partii materiału kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań testowych lub problemowych, na ocenę dostateczną 60% prawidłowych odpowiedzi lub pytania otwarte z progami punktowymi od 0-5. Oceny pozytywne z kolokwiów stanowią podstawę zaliczenia semestru I.
Ćwiczenia- Ocena ustna lub pisemna przygotowania do zajęć. Ocena wiedzy, umiejętności, postawy w odniesieniu do wykonywanej czynności. Zaliczenie praktyczne końcowe: losowanie przypadków i zabiegów. Samokształcenie- zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki.
Zaliczenie przedmiotu: oceny pozytywne w wykładów, ćwiczeń i samokształcenia.
Literatura podstawowa
Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. PZWL, Warszawa 2006.
Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2006.
Kęedziora Kornatowska K., Muszalik M.,Krajewska-Kułak E., Wrońska I., Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL, Warszawa 2010.
Zahradniczek K. (red.): Pielęgniarstwo PZWL, Warszawa 2005.
Kózka M., Płaszewska – Żywko L.(red): Procedury pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.
Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red): Podstawy pielęgniarstwa. T I Założenia teoretyczne, PZWL, Warszawa 2011.
Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red): Podstawy pielęgniarstwa. T II Wybrane działania pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2011.
Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Warszawa 2006.
Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.
Literatura uzupełniająca
Sturm A., Largiader F., Wicki O.(red): Kompedium pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 1995.
Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011
Huber A., Karasek-Kreutzinger B., Jobin-Howald U., Kompendium pielęgniarstwa PZWL Warszawa 1995.
Bętkowska I.: Wlewy podskórne. Warszawa 2012.
Brożek L.: Wstrzyknięcia i wlewy dożylne. Warszawa 1995.
Dison N.: Technika zabiegów pielęgniarskich. PZWL, Warszawa 1998.
Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
Szwałkiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Przewodnik dla pielęgniarek. Wrocław 2000.
Urbanek B. (red.): Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Z serii zawody medyczne na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa 2008.
Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Warszawa 1997.
Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 15-11-2016 10:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.