SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pielęgniarstwa I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa I
Kod przedmiotu 12.6-WP-PielP-PDST1-L-S14_pNadGenSQDQ9
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 90 6 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy, umiejętności praktycznych, postaw etycznych z zakresu samodzielnego rozwiązywania problemów zdrowotnych, prowadzenia procesu pielęgnowania oraz wypełniania funkcji zawodowych w pielęgniarstwie.

 

Wymagania wstępne

Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Historia zawodu pielęgniarki oraz rozwój pielęgniarstwa w Polsce i na świecie.
  2. Podstawowe pojęcia związane z istotą zawodu. Pielęgniarstwo, jako zawód, misja, nauka, profesja. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki. Podmiot opieki w pielęgnowaniu oraz zindywidualizowane podejście do chorego. Opiekuńcza troskliwość jako istota pielęgniarstwa.
  3. Holistyczna koncepcja pielęgniarstwa. Potrzeby zdrowotne jednostki oraz zasady ich zaspokajania
  4. Rola pielęgniarki w ochronie przed zakażeniem wewnątrzszpitalnym. Znaczenie aseptyki i antyseptyki w zapobieganiu zakażeniom. Dezynfekcja i sterylizacja sprzętu.
  5. Rola pielęgniarki w opiece zdrowotnej. Pojęcie zdrowia oraz wszystkie czynniki wpływające na jego utrzymanie i potęgowanie.
  6. Praca pielęgniarki w oparciu o modele opieki : model opieki pielęgniarskiej Florence Nightingale, V. Henderson, D.E. Orem, H.E. Peplau

 

Laboratoria:

  1. Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Metody zapewniające utrzymanie higieny rąk pielęgniarki w działaniach pielęgnacyjnych. Przygotowanie środków dezynfekcyjnych. Higieniczne mycie rąk.
  2. Prześcielenie łóżka pustego przez 1 i 2 pielęgniarki.
  3. Przygotowanie łóżka dla chorego, prześcielenie łóżka z chorym przez 1 i 2 pielęgniarki.
  4. Zmiana bielizny osobistej, zmiana bielizny pościelowej częściowa lub całkowita przez 1 i 2 pielęgniarki.
  5. Toaleta i kąpiel chorego w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarkę.
  6. Mycie głowy ciężko choremu w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarki.
  7. Toaleta jamy ustnej u ciężko chorego.
  8. Ułożenie chorego w łóżku w różnych pozycjach z zastosowaniem udogodnień. Stosowanie profilaktyki p/odleżynowej.
  9. Wykonywanie ćwiczeń uruchamiających, ogólnousprawniających i gimnastyki oddechowej.
  10. Drenaż ułożeniowy
  11. Przemieszczanie i transport chorego. Ochrona pielęgniarki przed urazami kręgosłupa w pracy z chorymi.
  12. Podnoszenie i przenoszenie chorego z wykorzystaniem przyborów do łatwego przemieszczania.
  13. Unieruchomienie chorego pobudzonego
  14. Zabezpieczenie funkcji odżywiania (pojenie pacjenta, karmienie pacjenta). Zgłębnikowanie żołądka i karmienie przez zgłębnik. Karmienie przez lejek. Karmienie przez przetokę. Udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym.
  15. Bandażowanie różnych części ciała (k. górna, k. dolna, klatka piersiowa, brzuch, głowa i twarz). Zasady bandażowania, cele i rodzaje opasek.
  16. Pomiary: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechów, obwodów, obrzęków, bilansu płynów.
  17. Zapewnienie warunków do wydalania moczu i kału, podawanie basenu
    i kaczki.
  18. Wykonanie zabiegów doodbytniczych: wlewki doodbytniczej, kroplowego wlewu doodbytniczego, stosowanie suchej rurki.
  19. Pielęgnacja jelitowej przetoki brzusznej. Pacjent ze stomią (rodzaje stomii, pielęgnowanie pacjenta ze stornią).
  20. Pielęgnacja krocza (jałowa pielęgnacja krocza, czysta pielęgnacja krocza, płukanie pochwy (irygacja),
  21. Drenaż pęcherza moczowego oraz profilaktyka zakażeń dróg moczowych u pacjentów z systemem drenującym pęcherz moczowy).
  22. Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego (ćwiczenia oddechowe, drenaż ułożeniowy,  terapia inhalacyjna), Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w czasie leczenia (profilaktyka zakażeń dróg oddechowych. Podawanie tlenu.
  23. Zabezpieczenie funkcji termoregulacji (zastosowanie zimna, zastosowanie ciepła).

Wykonanie zabiegów p/zapalnych: okłady, worek z lodem, termofor, bańki ogniowe i bezogniowe.

  1. Kąpiel i pielęgnacja noworodka i niemowlęcia.

 

Samokształcenie

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł). Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie.

Wykład – po zrealizowaniu partii materiału kolokwium zaliczeniowe składające się z pytań testowych lub problemowych, na ocenę dostateczną 60% prawidłowych odpowiedzi lub pytania otwarte z progami punktowymi od 0-5.  Oceny pozytywne z kolokwiów stanowią podstawę zaliczenia semestru I.

Ćwiczenia- Ocena ustna lub pisemna przygotowania do zajęć. Ocena wiedzy, umiejętności, postawy w odniesieniu do wykonywanej czynności. Zaliczenie praktyczne końcowe: losowanie przypadków i zabiegów. Samokształcenie- zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki.

Zaliczenie przedmiotu: oceny pozytywne w wykładów, ćwiczeń i samokształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. PZWL, Warszawa 2006.
  2. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2006.
  3. Kęedziora Kornatowska K., Muszalik M.,Krajewska-Kułak E., Wrońska I., Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL, Warszawa 2010.
  4. Zahradniczek  K. (red.): Pielęgniarstwo PZWL, Warszawa 2005.
  5. Kózka M., Płaszewska – Żywko L.(red): Procedury pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
  6. Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.
  7. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red): Podstawy pielęgniarstwa. T I Założenia teoretyczne, PZWL, Warszawa 2011.
  8. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red): Podstawy pielęgniarstwa. T II Wybrane działania pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2011.
  9. Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
  10. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Warszawa 2006.
  11. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

  1.  Sturm A., Largiader F., Wicki O.(red): Kompedium pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 1995.
  2.  Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011
  3. Huber A., Karasek-Kreutzinger B., Jobin-Howald U., Kompendium pielęgniarstwa PZWL Warszawa 1995.
  4. Bętkowska I.: Wlewy podskórne. Warszawa 2012.
  5. Brożek L.: Wstrzyknięcia i wlewy dożylne. Warszawa 1995.
  6. Dison N.: Technika zabiegów pielęgniarskich. PZWL, Warszawa 1998.
  7. Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
  8.  Hildebrand N.: Iniekcje, infuzje, pobieranie krwi. Wrocław 2001.
  9. Szwałkiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Przewodnik dla pielęgniarek. Wrocław 2000.
  10.  Urbanek B. (red.): Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Z serii zawody medyczne na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa 2008.
  11. Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
  12. Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Warszawa 1997.
  13.  Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 15-11-2016 10:40)