SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PielP-CHOL-Sk-S14_pNadGenUY423 |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 35 | 2,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą psychologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby.
Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii szkoły średniej.
Wykład:
1. Osobowość – struktura, mechanizmy, rozwój.
2. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych.
3. Biopsychospołeczny model zdrowia i choroby.
4. Specyficzne problemy związane z chorobą oraz niepełnosprawnością.
5. Zależności psychosomatyczne.
6. Teorie, modele i koncepcje komunikacji międzyludzkiej.
Ćwiczenia:
1. Choroba, jako sytuacja trudna.
2. Stres a zdrowie.
3. Wpływ sytuacji jatrogennych na relację pielęgniarka – pacjent.
Wykład konwencjonalny, burza mózgów, metoda przypadków, inscenizacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń związane jest z frekwencją obecności na zajęciach (90% wszystkich zajęć) oraz pozytywną oceną z aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie egzaminu to pozytywna ocena z testu wiedzy obejmującego treść wykładów w ilości 20 pytań, gdzie 70% poprawnych odpowiedzi będzie stanowiło ocenę dostateczną. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat. Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną ocen z wymienionych form kształcenia
1. Antonovsky A.: Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2005
2. Bogdanowicz M.: Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.
3. Heszen-Klemens I.: Psychologia medyczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1983.
4. Heszen-Niejodek I., Sęk H. /red./: Psychologia zdrowia. PWN Warszawa 1997.
5. Jarosz M.: Psychologia lekarska. PZWL Warszawa 1988.
6. Kępiński A.: Poznanie chorego. PZWL Warszawa 1991.
7. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowań ICD-10. 1997
1. Nencki Z.: Komunikowanie interpersonalne. Ossolineum 1992.
2. Rosenhau D.L., Seligman M.E.P.: Psychopatologia. 1994, t. 1-2.
3. Sęk H. /red./: Społeczna psychologia kliniczna. PWN Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr Dorota Niewiedział (ostatnia modyfikacja: 23-09-2016 11:49)