SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język migowy II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język migowy II
Kod przedmiotu 14.9-WP-PielP-MIG2-Sk-S14_pNadGenUH3FS
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą j. migowego. 

Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych dotyczących pierwszej pomocy medycznej.

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk.

Zakres tematyczny

1.   Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.

2.   Znaki pojęć liczbowych.

3.   Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.

4.   Znaki ideograficzne – rodzina, dom, szkoła, czas, przestrzeń, barwy, zbieranie informacji o pacjencie, postępowanie diagnostyczne, podstawowe zabiegi pielęgnacyjne, zawiadamianie rodziny, wzywanie pomocy,  u lekarza,  w szpitalu, pogotowie ratunkowe.

Metody kształcenia

Warsztaty, wykład, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – kolokwium. Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć. Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki. Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.

Literatura podstawowa

  1. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego. Warszawa 1994.
  2. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów. Warszawa 1992.
  3. Prałat – Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie. WSIP Warszawa 1994.
  4. Hendzel L. K., Słownik polskiego języka migowego. CEM Olsztyn 1992.
  5. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna. Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

1. Szczepankowski B., Język migowy w terapii. WSP Łódź 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 15:50)