SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne I |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-PielP-PED1-W-S14_pNadGenHJQJJ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi.
Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Wykład:
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu neonatologii, pediatrii, anestezjologii dziecięcej.
2. Zagadnienia medycyny społecznej w pediatrii.
3. Przyczyny, objawy, leczenie i rokowanie w wybranych jednostkach klinicznych poszczególnych układów. Profilaktyka powikłań w ich przebiegu.
4. Rozwój somatyczno-psychiczno-społeczny dziecka.
5. Stany zagrożenia życia u dzieci.
6. Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
7. Metody diagnostyczne stosowane w pediatrii.
8. Choroby wieku rozwojowego.
9. Choroby zakaźne u dzieci – organizacja opieki.
10. Zasady podawania leków u dzieci. Leczenie krwią i preparatami krwiopochodnymi.
Ćwiczenia:
1. Przygotowanie dzieci i rodziców do badań diagnostycznych. Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem diagnozowanym. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych u dzieci.
2. Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
3. Opieka nad noworodkiem i wcześniakiem w różnych stanach zdrowia.
4. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.
5. Rola pielęgniarki w monitorowaniu rozwoju psychofizycznego dziecka.
6. Żywienie dzieci w różnym wieku i różnym stanie zdrowia. Techniki żywienia. Pielęgnacja dzieci z zaburzeniami odżywiania.
7. Pielęgniarka w łagodzeniu bólu u dzieci.
8. Pielęgnacja dziecka niepełnosprawnego, z chorobą przewlekłą, nieuleczalną, z niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.
Zajęcia praktyczne:
1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.
2. Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.
3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych.
4.Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.
5. Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.
6. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.
7. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.
8. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.
9. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.
10. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samo opieki.
11. Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.
12. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.
13. Rola pielęgniarki w sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
14. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
Samokształcenie:
1. Rozszerzenie i nabycie nowych wiadomości z zakresu pielęgnowania dziecka w różnych okresach jego rozwoju.
2. Rozwijanie zdolności i zainteresowań zawodowych studenta.
3. Pielęgnacja dziecka z neuroinfekcją.
4. Metody stosowane w niwelowaniu dolegliwości u dziecka w kolce niemowlęcej.
5. Pielęgnacja dziecka z żółtaczką.
6. Problemy medyczno – społeczne dziecka z mukowiscydozą.
Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, metoda algorytmiczna, uczestnictwo w pracy, ćwiczenia, pokaz, pogadanka, instruktaż.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem, sprawdzian pisemny lub ustny, test. Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego obejmującego treści wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i zajęć praktycznych. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach; pozytywna ocena z kolokwiów; test z progami punktowymi. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa – na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%), Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat.
1. Krawczyński M.: Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2000.
2. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.
3. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
4. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 11:34)