Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne I - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne I
Kod przedmiotu
12.6-WP-PielP-NEUR1-Sk-S14_pNadGenIXI7X
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Wykład
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.
Zakres tematyczny
Wykład:
Nerwy czaszkowe i ich uszkodzenia.
Układ ruchowy i zaburzenia jego czynności: narząd ruchu, neuron ruchowy obwodowy, neuron ruchowy ośrodkowy, układ pozapiramidowy, móżdżek, twór siatkowy, korowe ośrodki scalające.
Układ autonomiczny i zaburzenia jego funkcji.
Układ czuciowy i zaburzenia czucia: receptory, drogi i ośrodki czucia; rodzaje zaburzeń czucia: ból, parestezje, ilościowe zaburzenia czucia.
Wyższe czynności nerwowe i ich zaburzenia: afazja i inne zaburzenia mowy, apraksja, pamięć i niektóre jej zaburzenia.
Badania w neurologii.
Choroby zakaźne układu nerwowego: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych: przyczyny, objawy, leczenie,
Bóle głowy: (bóle głowy samoistne: migrena, ból głowy codzienny; bóle głowy objawowe: choroby ogólnoustrojo i narządów wewnętrznych, choroby organiczne układu nerwowego).
Choroby obwodowego układu nerwowego: najważniejsze zespoły korzeniowe: rwa ramienna czyli barkowa, rwa kulszowa, rwa udowa; zespoły wielonerwowe – polineuropatie: polineuropatia cukrzycowa; ostra poliradikuloneuropatia Guillaina i Barrego.
Choroby mięśni: dystrofia mięśniowa postępująca, miastenia, miopatie objawowe.
Nerwice i zespoły rzekomonerwicowe: fenomenologia nerwic; klasyfikacja nerwic i ich obraz kliniczny: etiopatogeneza, rozpoznanie nerwic, leczenie nerwic.
Ćwiczenia:
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym: obserwacja chorego nieprzytomnego; ocena stanu świadomości wg skali Glasgow; najczęściej występujące problemy pielęgnacyjne u chorego nieprzytomnego.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu: pierwsza pomoc w przypadku podejrzenia udaru mózgowego; ułożenie chorego (chorego głęboko nieprzytomnego, chorego w stanie senności, chorego przytomnego przed rozpoznaniem udaru, chorego przytomnego z rozpoznaniem udaru).
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Zajęcia praktyczne
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową. 13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
Metody kształcenia
Burza mózgów, wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków, instruktaż, pokaz, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia – Zaliczenie ćwiczeń związane jest z uzyskaniem pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego składającego się z 50 pytań 0-29 ndst 30 – 34 dst 35 – 38 dst plus 39 – 42 db 43 – 46 db plus 47 - 50 bdb. Zajęcia praktyczne - Warunki zaliczenia zajęć praktycznych: - aktywna obecność na zajęciach – 100% -wykonanie zadania indywidualnego polegającego na sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki w stosunku do wyznaczonego chorego. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył na ocenę pozytywną zajęcia w I semestrze. Praktyka zawodowa - Warunkiem dopuszczenia do odbywania praktyki jest zaliczenie zajęć praktycznych Warunki zaliczenia praktyki zawodowej na ocenę: 100% aktywna obecność na zajęciach, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk W przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem praktyk) Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Temat samokształcenia zostanie podany na pierwszym wykładzie. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat. Praca nie powinna być krótsza niż pięć stron, napisana czcionką Time New Roman 12, odległość między wierszami 1,5, marginesy 2,5. W procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Literatura podstawowa
Jaracz K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008
Gołąb B., Jędrzejewski K.: Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2005.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.