SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne II |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-PielP-PED2-E-S14_pNadGen2LRNU |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 10 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Egzamin | 0 | 0 | - | - | Egzamin |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Praktyka | 160 | 10,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi
Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Ćwiczenia:
1. Stany zagrożenia życia u dziecka.
2. Czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych u dzieci.
3. Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
4. Opieka nad dziećmi ze specjalnymi problemami zdrowotnymi. Hospitalizacja dziecka. Zespół dziecka maltretowanego.
5. Dokumentacja obowiązująca w sprawowanej opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym.
6. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
Zajęcia praktyczne:
1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.
2. Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.
3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych. Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.
4. Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.
5. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.
6. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.
7. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.
8. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.
9. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samoopieki.
10. Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.
11. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.
12. Rola pielęgniarki w sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
13. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
Praktyka zawodowa:
1. Opieka pielęgniarska w poszczególnych jednostkach chorobowych u dzieci.
2. Pielęgniarka w kształtowaniu środowiska wychowawczego i terapeutycznego dziecka.
3. Doskonalenie technik i procedur pielęgniarskich stosowanych w opiece nad dzieckiem zdrowym i chorym w różnym jego stanie.
4. Monitorowanie stanu zdrowia dziecka w czasie choroby w kierunku powikłań i wczesne im zapobieganie.
5. Dokumentowanie sytuacji zdrowotnej pacjenta i realizowanej opieki pielęgniarskiej.
6. Doskonalenie doboru interwencji pielęgniarskich do rodzaju problemów pielęgnacyjnych.
7. Edukacja zdrowotna dziecka w kierunku profilaktyki powikłań choroby i umacniania zdrowia.
8. Zadania pielęgniarki w pracy zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej.
Samokształcenie:
1. Profilaktyka zakażeń wewnątrzszpitalnych na oddziale pediatrycznym.
2. Problemy pielęgnacyjne w opiece u dzieci z chorobą metaboliczną.
3. Wybrane aspekty opieki pielęgniarskiej u noworodka z hipoglikemią.
4. Pielęgnacja dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia.
5. Wsparcie udzielane rodzicom dziecka z chorobą nowotworową.
6. Postępowanie w wybranych w stanach zagrożenia życia u dzieci.
Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, metoda algorytmiczna, uczestnictwo w pracy, ćwiczenia, pokaz, pogadanka, instruktaż.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem, sprawdzian pisemny lub ustny, test. Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego obejmującego treści wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i zajęć praktycznych. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach; pozytywna ocena z kolokwiów; test z progami punktowymi. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa – na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%), Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat.
1.Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.
2. Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.
3. Cabalska B. (red.): Wybrane choroby metaboloczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
4. Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego.. PZWL, Warszawa 2011.
5. Czernik J.: Chirurgia dziecięca. PZWL, Warszawa 2005
6. Grenda R. (red.): Wybrane zagadnienia z nefrologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005.
7. Grygalewicz J. (red.): Zaburzenia świadomości u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
8. Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
9. Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
10. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.
11. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.
12. Luxner K.L. : Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.
13. Matysiak M. (red.): Hematologia w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
14. Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
15. Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.
16. Pietrzyk J, H.Szajewska, J.Mrukowicz.: ABC zabiegów w pediatrii. Medycyna Praktyczna Warszawa 2010.
17. Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa 2008.
18. Szreter T. (red.): Intensywna terapia dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
1. Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010
2. Dobrzańska A., Ryżko J.: Pediatria do LEP. Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2004.
3. Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
4. Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.
5. Kowalczyk J. R. (red.): Stany przebiegające z powiększeniem węzłów chłonnych. PZWL, Warszawa 2005.
6. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2009.
7. Krawczyński M.: Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2000. 8. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.
9. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
10. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
11. Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
12. Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
13. Strange, W.Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.
14. Zeman K. (red.): Zaburzenia odporności u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 23:41)