SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konwersatoria tematyczne V |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-HistT-konwtem5.st.2014-K-S14_pNadGen02L0L |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literaturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Uwrażliwienie studentów na potencjał adaptacyjny literatury (zwłaszcza powieści) – możliwości przekształcania jej na użytek filmu. Zapoznanie ze sztuką tworzenia filmów, zwłaszcza z pisaniem scenariuszy, układaniem dialogów, doborem scenerii, światła, koloru. Kształcenie umiejętności zwracania uwagi na szczegół, na jego symboliczną, uniwersalną bądź doraźnie perswazyjną rangę. Odnajdywanie zbieżnych punktów dzieła literackiego i filmowego. Kształtowanie myślenia teoretycznego (spekulatywnego), logicznego – wyodrębniania dialogów występujących w filmach i analizy porównawczej z pierwowzorem literackim. Uczenie działań praktycznych – pisania scenariuszy. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskutowania, wysuwania hipotez, wyciągania oryginalnych wniosków, wygłaszania i wyrażania na piśmie własnych ocen i opinii oraz właściwego argumentowania.
Lektura tekstów naukowych zaznaczonych w sylabusie, obejrzenie wybranych do analizy filmów oraz lektura odpowiadających im dzieł literackich i opracowań naukowych
Rozmowa nauczająca, dyskusja, debata nad trafnością działań scenarzysty, ćwiczenia z wyrażania opinii, pisania kompetentnych i fachowych analiz komparatystycznych i recenzji, ćwiczenia z pisania scenariuszy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do zajęć, przeczytanie zadanych tekstów i obejrzenie wskazanych filmów, wywiązanie się z prac zaliczeniowych (zadawanych do domu i na zajęciach), pozytywne oceny z kolokwiów.
Na zajęciach organizacyjnych będą uzgadniane z grupą wybrane do analizy filmy, powieści i scenariusze, np.: film Ziemia obiecana (1974) Andrzeja Wajdy; powieść W. Reymonta, Ziemia obiecana, t. I-II, Kraków 2004, rozdział z książki P. Skrzypczaka (op. cit., s. 99-165), artykuły: T. Burek, Pandemonium Reymonta i Wajdy, „Kino” 1974, nr 12, s. 2-9; L.M. Bartelski, Ziemia obiecana, „Kino” 1977, nr 7, s. 2-5 lub np.: film Cienka czerwona linia (The Thin Red Line - 1998) Terrence’a Malicka, powieść Jamesa Jonesa Cienka czerwona linia, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1984, a także: M. Bartczak, Ciche światło na wojennym froncie. Cienka czerwona linia Terrence’a Malicka, [w:] Adaptacje literatury amerykańskiej, pod red. R. Syski, Kraków 2012.
Nazwa szczegółowa przedmiotu: Powieść - scenariusz - film
Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 28-09-2016 21:12)