SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konwersatoria tematyczne V - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konwersatoria tematyczne V
Kod przedmiotu 08.0-WH-HistT-konwtem5.st.2014-K-S14_pNadGen02L0L
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literaturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów trzeciego stopnia z tyt. doktora
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Uwrażliwienie studentów na potencjał adaptacyjny literatury (zwłaszcza powieści) – możliwości przekształcania jej na użytek filmu. Zapoznanie ze sztuką tworzenia filmów, zwłaszcza z pisaniem scenariuszy, układaniem dialogów, doborem scenerii, światła, koloru. Kształcenie umiejętności zwracania uwagi na szczegół, na jego symboliczną, uniwersalną bądź doraźnie perswazyjną rangę. Odnajdywanie zbieżnych punktów dzieła literackiego i filmowego. Kształtowanie myślenia teoretycznego (spekulatywnego), logicznego – wyodrębniania dialogów występujących w filmach i analizy porównawczej z pierwowzorem literackim. Uczenie działań praktycznych – pisania scenariuszy. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskutowania, wysuwania hipotez, wyciągania oryginalnych wniosków, wygłaszania i wyrażania na piśmie własnych ocen i opinii oraz właściwego argumentowania. 

Wymagania wstępne

Lektura tekstów naukowych zaznaczonych w sylabusie, obejrzenie wybranych do analizy filmów oraz lektura odpowiadających im dzieł literackich i opracowań naukowych

Zakres tematyczny

 

  1. Podobieństwa i różnice między dziełem literackim a filmem.
  2. Sztuka adaptacji. Podatność literatury (powieści) na zabiegi ekranizacyjne.
  3. Analiza adaptacji – kompetencje badacza i krytyka filmowego.
  4. Różne koncepcje adaptacji filmowej.
  5. Podstawy pracy scenarzysty.
  6. Struktura scenariusza.
  7. Warsztat scenarzysty.
  8. Możliwości zaistnienia na rynku. Alternatywy. 

 

Metody kształcenia

 

Rozmowa nauczająca, dyskusja, debata nad trafnością działań scenarzysty, ćwiczenia z wyrażania opinii, pisania kompetentnych i fachowych analiz komparatystycznych i recenzji, ćwiczenia z pisania scenariuszy.  

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do zajęć, przeczytanie zadanych tekstów i obejrzenie wskazanych filmów, wywiązanie się z prac zaliczeniowych (zadawanych do domu i na zajęciach), pozytywne oceny z kolokwiów. 

Literatura podstawowa

 

  1. Altman R., Gatunki filmowe, przekład M. Zawadzka, Warszawa 2012.
  2. A. Helman, Modele adaptacji filmowej. Próba wprowadzenia w problematykę, „Kino” 1979, nr 6, s. 28-30.
  3. Literatura a film, red. nauk. D. Kulczycka i M. Hernik-Młodzianowska, (seria „Scripta Humana”, t. VI), Zielona Góra 2016.    
  4. Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydiowicz, Warszawa 2013.
  5. Skrzypczak P., Filmowe panoramy społeczeństwa polskiego XIX wieku, Toruń 2004.
  6. Wokół kina gatunkPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekstów, pod redakcją K. Loski, Kraków 2001.
  7. K. Zanussi, Scenariusze filmowe, t. (I nienumerowany), II, III, IV, Warszawa 1978, 1985 (t. II), 1992 (t. III), 1998 (t. IV).

Na zajęciach organizacyjnych będą uzgadniane z grupą wybrane do analizy filmy, powieści i scenariusze, np.: film Ziemia obiecana (1974) Andrzeja Wajdy; powieść W. Reymonta, Ziemia obiecana, t. I-II, Kraków 2004, rozdział z książki P. Skrzypczaka (op. cit., s. 99-165), artykuły: T. Burek, Pandemonium Reymonta i Wajdy, „Kino” 1974, nr 12, s. 2-9; L.M. Bartelski, Ziemia obiecana, „Kino” 1977, nr 7, s. 2-5 lub np.: film Cienka czerwona linia (The Thin Red Line - 1998) Terrence’a Malicka, powieść Jamesa Jonesa Cienka czerwona linia, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1984, a także: M. Bartczak, Ciche światło na wojennym froncie. Cienka czerwona linia Terrence’a Malicka, [w:] Adaptacje literatury amerykańskiej, pod red. R. Syski, Kraków 2012. 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Czasopisma (szczególnie filmoznawcze), np.: miesięcznik „Film”, dwumiesięcznik „EKRAN-y” i inne pisma.
  2. Polsko-angielski słownik filmowy, P. Andriejew i W. Dąbal, Warszawa 2007.
  3. Szyłak J., Kino i coś więcej. Szkice o ponowoczesnych filmach amerykańskich i metafizycznych tęsknotach widzów, Kraków 2001.

 

Uwagi

Nazwa szczegółowa przedmiotu:  Powieść - scenariusz - film


Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 28-09-2016 21:12)