SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konwersatoria tematyczne VI - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konwersatoria tematyczne VI
Kod przedmiotu 08.0-WH-FilozT-konwtem6.st.2014-K-S14_pNadGen4VS3G
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literaturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów trzeciego stopnia z tyt. doktora
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami polonistyki szkolnej i uniwersyteckiej oraz uświadomienie im związku między modelami funkcjonowania kształcenia polonistycznego a sytuacją polityczną Polski oraz przeobrażeniami naszej kultury narodowej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

 

Edukacja literacka i językowa oraz szkolnictwo wyższe w Polsce w dobie przedrozbiorowej. Reformy Komisji Edukacji Narodowej. Funkcjonowanie polonistyki szkolnej i uniwersyteckiej w latach 1795-1918. Rozwój polonistyki w latach 1918. Luminarze polonistyki okresu międzywojennego. Polonistyka szkolna i uniwersytecka w okresie wojny i okupacji. Przeobrażenia modelu polonistyki szkolnej i akademickiej w dobie stalinizmu. Dzieje polonistyki w latach 1958-1992. Przeobrażenia współczesnej polonistyki.

 

Metody kształcenia

Referat, prezentacja, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, test końcowy.

Literatura podstawowa

 

  1. Amborska-Głowacka D., Kierunki przeobrażeń w edukacji polonistycznej po 1989 roku, Zielona Góra 2005.

    Chrostek M., Złote lata polonistyki lwowskiej (1919-1939), Rzeszów 2016.

    Cytowska M., Od Aleksandra do Alwara (Gramatyki łacińskie w Polsce w XVI w.), Wrocław 1968.

    Dalecka T., Dzieje polonistyki wileńskiej 1919-1939, Kraków 2003.

    Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.

    Herczyński R., Spętana nauka. Opozycja intelektualna w Polsce 1945-1970,Warszawa 2008.

    Jazownik L., Teorie literatury a wizje edukacji literackiej, Zielona Góra 2003.

    Jazownik L., W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznej: studia i szkice, Zielona Góra - Warszawa 2011.

    Koronczewski A., Polska terminologia gramatyczna, Wrocław 1961.

    Krasuski J., Tajne szkolnictwo polskie w okresie okupacji hitlerowskiej, Wyd.2. Warszawa 1977.

    Kryńska E. J., Mauersberg S. W., Indoktrynacja młodzieży szkolnej w latach 1945-1956, „Trans Humana”, Białystok 2003.

    Lepszy K. (red.) Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1364-1764, Tom I, Kraków 1964.

    Maciejewski J,, Dzieje poznańskiej polonistyki uniwersyteckiej, 1842-1988, Poznań1992.

    Marchewa J., Nauczanie literatury w szkole średniej w latach 1918-1939: koncepcje i podręczniki, Warszawa 1990.

    Opałek K. (red.) Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1765-1850, Warszawa, Kraków 1965.

    Potyrała B., Szkoła podstawowa w Polsce 1944-1984, Warszawa 1987.

    Sawrycki W., Współtwórcy szkolnej polonistyki dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa-Poznań-Toruń 1984.

    Sienko M., Polonistyka szkolna w gorsecie ideologii: dyskusje wokół wychowania literackiego w latach 1944-1989, Kraków 2002

    Sinica M., Dydaktyka literatury polskiej w latach 1944-1989 [w:] Wybrane obszary badań edukacji literackiej, Zielona Góra 2006.

    Słowiński L, Odważni mądrością: o reformatorach edukacji i nauki polskiej w dobie oświecenia, Poznań 1988.

    Słowiński L., Nauka języka polskiego w szkołach Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, Poznań1978.

    Słowiński L., Nauka literatury polskiej w szkole średniej w latach 1795-1914, Warszawa 1976.

    Smulski J., Przewietrzyć zatęchłą atmosferę uniwersytetów. Wokół literaturoznawczej polonistyki doby stalinizmu, Toruń 2009.

    Sondel J., Słownik historii i tradycji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

    Starnawski J., Sylwetki lwowskich historyków literatury, Łódź 1997.

    Starnawski J., Sylwetki wileńskich historyków literatury, Bydgoszcz 1997.

    Sudoł A. (red.), Sowietyzacja Kresów Wschodnich II Rzeczypospolitej po 17 września 1939r., Bydgoszcz 1998.

    Supruniuk A., Uniwersytet Stefana Batorego w Wilnie 1919-1939, 2009 – film dokumentalny

    Walczak M., Polskie środowisko szkolne na terenach wschodnich II Rzeczypospolitej (1939-1945), „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1995 , nr 3-4.

    Walczak M., Szkolnictwo wyższe i nauka polska w latach wojny i okupacji 1939-1945, Wrocław 1978.

    Zagórski Z., Studia nad rozwojem językoznawstwa polskiego od końca XVIII wieku do roku 1918 (ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski), Warszawa–Poznań 1981.

Literatura uzupełniająca

  1. Handel J., Dzieje językoznawstwa, Lwów 1935.

    Januszek F., Polityka oświatowa ZSRR na okupowanych terenach wschodnich II Rzeczypospolitej w latach 1939-1941, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1991, nr 3-4.

    Jaworski F., Uniwersytet Lwowski. Wspomnienie Jubileuszowe Uniwersytetowi Lwowskiemu w dwusetną pięćdziesiątą rocznicę założenia we Lwowie 1912, http://www.lwow.home.pl/uniwersytet.html

    Jazownik L., Kształcenie literackie w latach 1918-1939. Antologia, t.. 1 i 2, Zielona Góra 2001.

    Kulka B., Programy nauczania języka polskiego w szkole średniej w latach 1815-1872, Warszawa 1987.

    Morawski K., Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1900.

    Sawrycki W., Wiedza o literaturze w szkolnej refleksji polonistycznej w latach 1869-1939, Toruń 1993.

     

Uwagi

Nazwa szczegółowa przedmiotu: Dzieje polonistyki szkolnej i uniwersyteckiej


Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 15-02-2019 17:39)