SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Internacjonalizacja przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce |
Kod przedmiotu | 14.6-WZ-EkoPD-IPWG-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia / Ekonomia przedsiębiorstwa |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z procesem internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez przedstawienie podstawowych pojęć, definicji i teoretycznych zagadnień. Zapoznanie studentów z czynnikami warunkującymi działanie przedsiębiorstwa na globalnym rynku. Zidentyfikowanie czynników wpływających na formę internacjonalizacji. Stworzenie podstaw do wykorzystania wiedzy teoretycznej i prowadzenia analizy przedsiębiorstw na wybranych przykładach. Zbudowanie podstaw do krytycznej oceny działalności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w wymiarze międzynarodowych. Poprzez zadania grupowe, rozwijanie kompetencji pracy w zespole. Stworzenie warunków do rozwoju komunikacji w grupie.
Brak
Treści wykładów: Istota internacjonalizacji. Przyczyny umiędzynarodowienia. Internacjonalizacji a globalizacja. Formy internacjonalizacji przedsiębiorstw. Otoczenia przedsiębiorstwa działającego na rynku światowym i metody jego analizy. Konkurencyjność międzynarodowa. Teorie internacjonalizacji: model sekwencyjny, internacjonalizacja niekonwencjonalna, podejście sieciowe, inne koncepcje internacjonalizacji. Endo i egzogeniczne motywy internacjonalizacji (model Portera; model Yipa). Polityka marketingowa w warunkach internacjonalizacji.
Treści ćwiczeń: Korporacje transnarodowe. Formy internacjonalizacji – eksport, licencje, franchising, joint ventures i inne. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Bariery internacjonalizacji. Kryteria wyboru formy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Strategia międzynarodowego produktu Strategie internacjonalizacji. Ryzyko internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Polityka marketingowa w warunkach internacjonalizacji. Pomiar poziomu internacjonalizacji – aspekty metodyczne.
Wykład: prezentacje multimedialne, dyskusja.
Ćwiczenia: studia przypadków, krytyczna analiza, dyskusja i praca w grupach, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, studia literatury, praca z tekstem, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Gorynia M.,Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
2. Nowakowski M. [red.], Biznes międzynarodowy – od internacjonalizacji do globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2005.
3. Oczkowska, R., Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2013.
4. Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
5. Skawińska E,Bartkiewicz P., Ekonomia międzynarodowa: wybrane problemy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
1. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004.
2. Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
3. Skawińska E, Cyrson E., Zalewski R. [red.]. Konkurencyjność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anetta Barska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-08-2016 16:10)