SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Internacjonalizacja przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Internacjonalizacja przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce
Kod przedmiotu 14.6-WZ-EkoPD-IPWG-S16
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Ekonomia / Ekonomia przedsiębiorstwa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anetta Barska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z procesem internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez przedstawienie podstawowych pojęć, definicji i teoretycznych zagadnień. Zapoznanie studentów z czynnikami warunkującymi działanie przedsiębiorstwa na globalnym rynku. Zidentyfikowanie czynników wpływających na formę internacjonalizacji. Stworzenie podstaw do wykorzystania wiedzy teoretycznej i prowadzenia analizy przedsiębiorstw na wybranych przykładach. Zbudowanie podstaw do krytycznej oceny działalności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w wymiarze międzynarodowych. Poprzez zadania grupowe, rozwijanie kompetencji pracy w zespole. Stworzenie warunków do rozwoju komunikacji w grupie.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Treści wykładów: Istota internacjonalizacji. Przyczyny umiędzynarodowienia. Internacjonalizacji a globalizacja. Formy internacjonalizacji przedsiębiorstw. Otoczenia przedsiębiorstwa działającego na rynku światowym i metody jego analizy. Konkurencyjność międzynarodowa. Teorie internacjonalizacji: model sekwencyjny, internacjonalizacja niekonwencjonalna, podejście sieciowe, inne koncepcje internacjonalizacji. Endo i egzogeniczne motywy internacjonalizacji (model Portera; model Yipa). Polityka marketingowa w warunkach internacjonalizacji. 

 

Treści ćwiczeń: Korporacje transnarodowe. Formy internacjonalizacji – eksport, licencje, franchising, joint ventures i inne. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Bariery internacjonalizacji. Kryteria wyboru formy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Strategia międzynarodowego produktu Strategie internacjonalizacji. Ryzyko internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Polityka marketingowa w warunkach internacjonalizacji. Pomiar poziomu internacjonalizacji – aspekty metodyczne.

 

Metody kształcenia

Wykład: prezentacje multimedialne, dyskusja.

Ćwiczenia: studia przypadków, krytyczna analiza, dyskusja i praca w grupach, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, studia literatury, praca z tekstem, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1.       Gorynia M.,Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.

2.       Nowakowski M. [red.], Biznes międzynarodowy – od internacjonalizacji do globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2005.

3.       Oczkowska, R., Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2013.

4.       Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.

5.       Skawińska E,Bartkiewicz P., Ekonomia międzynarodowa: wybrane problemy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.

Literatura uzupełniająca

1.       Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004.

2.       Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.

3.       Skawińska E, Cyrson E., Zalewski R. [red.]. Konkurencyjność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anetta Barska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-08-2016 16:10)