Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:
badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku.
prowadzenie dokumentacji medycznej.
fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny.
korzystania z siatek centylowych, tabel norm.
oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania.
profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu. Zasady profilaktyki w wieku dziecięcym chorób cywilizacyjnych.
żywienia dzieci w różnym wieku.
zasady przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej.
zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci.
oceny niektórych zagadnień z pediatrii ogólnej, w tym głównie z nefrologii, kardiologii, gastroenterologii, endokrynologii, pneumonologii i alergologii.
znajomość zasad podstawowych metod diagnostycznych w tym technik pobierania materiału biologicznego do badań u dzieci.
Odrębności badania podmiotowego i przedmiotowego u dzieci.
Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.
Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.
Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.
Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.
Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.
Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.
Żywienie dzieci zdrowych i chorych. Żywienie dojelitowe oraz pozajelitowe.
Diagnostyka laboratoryjna i obrazowa w chorobach wieku rozwojowego.
Metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.
Wprowadzenie do onkologii dziecięcej.
Białaczki i chłoniaki wieku dziecięcego
Guzy lite wieku dziecięcego.
Neuroonkologia wieku dziecięcego
Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.
Zakażenia układu moczowego u dzieci. Diagnostyka wad układu moczowego.
Choroby alergiczne u dzieci.
Cukrzyca u dzieci.
Stany zagrożenia życia u dzieci.
Tematyka ćwiczeń:
Oddział Noworodków (ćwiczenie 1)
System „matka razem z dzieckiem” (rooming-in).
Ocena stanu ogólnego noworodka: skala Apgar, pojęcie zamartwicy.
Cechy morfologiczne i fizjologiczne, badanie i pielęgnacja noworodka donoszonego.
Ocena morfologiczna i fizjologiczna wcześniaka: kryterium wcześniactwa, przyczyny wcześniactwa, odrębności morfologiczne i fizjologiczne noworodka urodzonego przedwcześnie, pielęgnacja wcześniaka.
Ocena morfologiczna i fizjologiczna noworodka z zespołem hipotrofii wewnątrzmacicznej, etiologia wewnątrzmacicznego zahamowania wzrastania płodu.
Adaptacja noworodka do życia pozamacicznego (stany przejściowe): żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, adaptacyjne zaburzenia krzepnięcia u noworodków, stolce przejściowe, rumień toksyczno-alergiczny.
Odrębności adaptacji u wcześniaków i noworodków z hipotrofią wewnątrzmaciczną.
Oddział Niemowlęcy (ćwiczenie 2)
Wywiad w okresie niemowlęcym.
Rozwój fizyczny niemowlęcia: dynamika przyrostów masy i długości ciała oraz obwodu głowy i klatki piersiowej, zmiany proporcji ciała w okresie niemowlęcym, rozwój narządu żucia i uzębienia: ząbkowanie, metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, tabele norm, wskaźniki proporcji).
Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia: etapy rozwoju lokomocji i kontroli postawy ciała, rozwój procesów poznawczych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwój kontaktów społecznych, etapy rozwoju percepcji mowy i wokalizacji niemowląt, emocjonalnej więzi z matką dla prawidłowego rozwoju osobowości dziecka, metody oceny rozwoju psychomotorycznego: 1/ diagnostyka psychologiczna rozwoju (iloraz rozwoju), 2/ próby testowe służące do orientacyjnej oceny rozwoju psychomotorycznego niemowląt (karta rozwoju psychoruchowego wg Chrzanowskiej, Orientacyjny Test Psychoruchowego Rozwoju Dziecka Denver, skala rozwoju ruchów niemowlęcia Zdańskiej-Brinkcken i Wolańskiego, skala osiągnięć w rozwoju mowy Przetacznikowa i Spionek oraz Silvera, siatki centylowe motoryki niemowlęcia Zdańskiej-Brincken i Wolańskiego).
Badanie przedmiotowe noworodka i niemowlęcia, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Oddział Niemowlęcy (ćwiczenie 3)
Terminy i zakres powszechnych, profilaktycznych badań lekarskich u noworodków, niemowląt i dzieci do lat 2.
Profilaktyka chorób niedoborowych okresu niemowlęcego i wczesnodziecięcego: niedokrwistość fizjologiczna I kwartału, niedokrwistość z niedoboru żelaza i kwasu foliowego, krzywica.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe niemowląt, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Oddział Dzieci Starszych (ćwiczenie 4)
Rozwój fizyczny dziecka w okresie poniemowlęcym: dynamika przyrostów masy i wysokości ciała, zmiany proporcji ciała, dymorfizm płciowy, rozwój uzębienia.
Rozwój psychiczny dziecka w okresie poniemowlęcym: doskonalenie ruchów postawno-lokomocyjnych i narzędziowych (praksji), rozwój kontaktów społecznych, rozwój mowy, ocena psychologiczna zdolności intelektualnych (iloraz inteligencji), lateralizacja.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Oddział Dzieci Starszych (ćwiczenie 5)
Zasady żywienia dzieci starszych: zapotrzebowanie na białko i energię po okresie niemowlęcym, zapotrzebowanie na tłuszcze po okresie niemowlęcym, zalecane spożycie węglowodanów o okresie niemowlęcym, zalecany normy spożycia makro- i mikroelementów, zapobieganie niedoborom witaminowym, gotowe przetwory spożywcze dla dzieci starszych.
Profilaktyka pierwotna chorób układu krążenia: rola racjonalnego żywienia, aktywności fizycznej, odporności na stres.
Ogólne zasady zapobiegania próchnicy zębów i chorobom przyzębia oraz wadom zgryzu: higiena jamy ustnej, racjonalne żywienie, uzupełnienie związków fluoru.
Problem uzależnień u dzieci – symptomatologia i profilaktyka.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Przychodnia (ćwiczenie 6)
Zasady funkcjonowania poradni dziecięcych.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Realizacja programu szczepień ochronnych.
Badania bilansowe.
Współpraca pomiędzy POZ a poradniami specjalistycznymi. Dyspanseryzacja i pojęcie czynnego poradnictwa lekarskiego.
Metody kształcenia
Wykład: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze zimowym w ramach 15 wykładów (po 2 godziny lekcyjne) oraz 6 ćwiczeń praktycznych (po 5 godzin lekcyjnych).
Zajęcia odbywają się w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze oraz Przychodnia Lekarza Rodzinnego/Poradnia Dziecięcej w Zielonej Górze. Zajęcia praktyczne w grupach 5-osobowych. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie do ćwiczeń i seminariów weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Do zaliczenia wymagane jest zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 65% poprawnych odpowiedzi. W przypadku nie zaliczenia kolokwium końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego/ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.