SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka pediatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka pediatrii
Kod przedmiotu 12.0-WL-Lek-PP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:

  • badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku.
  • prowadzenie dokumentacji medycznej.
  • fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny.
  • korzystania z siatek centylowych, tabel norm.
  • oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania.
  • profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu. Zasady profilaktyki w wieku dziecięcym chorób cywilizacyjnych.
  • żywienia dzieci w różnym wieku.
  • zasady przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej.
  • zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci.
  • oceny niektórych zagadnień z pediatrii ogólnej, w tym głównie z nefrologii, kardiologii, gastroenterologii, endokrynologii, pneumonologii i alergologii.
  •  znajomość zasad podstawowych metod diagnostycznych w tym technik pobierania materiału biologicznego do badań u dzieci.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii.

Zakres tematyczny

      Wykłady:

  1. Odrębności badania podmiotowego i przedmiotowego u dzieci.
  2. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.
  3. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.
  4. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.
  5. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.
  6. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.
  7. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.
  8. Żywienie dzieci zdrowych i chorych. Żywienie dojelitowe oraz pozajelitowe.
  9. Diagnostyka laboratoryjna i obrazowa w chorobach wieku rozwojowego.
  10. Metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.
  11. Wprowadzenie do onkologii dziecięcej.
  12. Białaczki i chłoniaki wieku dziecięcego
  13. Guzy lite wieku dziecięcego.
  14. Neuroonkologia wieku dziecięcego
  15. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.
  16. Zakażenia układu moczowego u dzieci. Diagnostyka wad układu moczowego.
  17. Choroby alergiczne u dzieci.
  18. Cukrzyca u dzieci.
  19. Stany zagrożenia życia u dzieci.

Tematyka ćwiczeń:

Oddział Noworodków (ćwiczenie 1)

  • System „matka razem z dzieckiem” (rooming-in).
  • Ocena stanu ogólnego noworodka: skala Apgar, pojęcie zamartwicy.
  • Cechy morfologiczne i fizjologiczne, badanie i pielęgnacja noworodka donoszonego.
  • Ocena morfologiczna i fizjologiczna wcześniaka: kryterium wcześniactwa, przyczyny wcześniactwa, odrębności morfologiczne i fizjologiczne noworodka urodzonego     przedwcześnie, pielęgnacja wcześniaka.
  • Ocena morfologiczna i fizjologiczna noworodka z zespołem hipotrofii wewnątrzmacicznej, etiologia wewnątrzmacicznego zahamowania wzrastania płodu.
  • Adaptacja noworodka do życia pozamacicznego (stany przejściowe): żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, adaptacyjne zaburzenia krzepnięcia u noworodków, stolce przejściowe, rumień toksyczno-alergiczny.
  • Odrębności adaptacji u wcześniaków i noworodków z hipotrofią wewnątrzmaciczną.

Oddział Niemowlęcy (ćwiczenie 2)

  • Wywiad w okresie niemowlęcym.
  • Rozwój fizyczny niemowlęcia: dynamika przyrostów masy i długości ciała oraz obwodu głowy i klatki piersiowej, zmiany proporcji ciała w okresie niemowlęcym, rozwój narządu żucia i uzębienia: ząbkowanie, metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, tabele norm, wskaźniki proporcji).
  • Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia: etapy rozwoju lokomocji i kontroli postawy ciała, rozwój procesów poznawczych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwój kontaktów społecznych, etapy rozwoju percepcji mowy i wokalizacji niemowląt, emocjonalnej więzi z matką dla prawidłowego rozwoju osobowości dziecka, metody oceny rozwoju psychomotorycznego: 1/ diagnostyka psychologiczna rozwoju (iloraz rozwoju), 2/ próby testowe służące do orientacyjnej oceny rozwoju psychomotorycznego niemowląt (karta rozwoju psychoruchowego wg Chrzanowskiej, Orientacyjny Test Psychoruchowego Rozwoju Dziecka Denver, skala rozwoju ruchów niemowlęcia Zdańskiej-Brinkcken i Wolańskiego, skala osiągnięć w rozwoju mowy Przetacznikowa i Spionek oraz Silvera, siatki centylowe motoryki niemowlęcia Zdańskiej-Brincken i Wolańskiego).
  • Badanie przedmiotowe noworodka i niemowlęcia, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

Oddział Niemowlęcy (ćwiczenie 3)

  • Terminy i zakres powszechnych, profilaktycznych badań lekarskich u noworodków, niemowląt i dzieci do lat 2.
  • Profilaktyka chorób zakaźnych: szczepienia ochronne.
  • Profilaktyka chorób niedoborowych okresu niemowlęcego i wczesnodziecięcego: niedokrwistość fizjologiczna I kwartału, niedokrwistość z niedoboru żelaza i kwasu foliowego, krzywica.
  • Żywienie noworodków i niemowląt: karmienie naturalne, rodzaje mieszanek odżywczych, schemat sztucznego żywienia niemowląt.
  • Badanie podmiotowe i przedmiotowe niemowląt, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

Oddział Dzieci Starszych (ćwiczenie 4)

  • Rozwój fizyczny dziecka w okresie poniemowlęcym: dynamika przyrostów masy i wysokości ciała, zmiany proporcji ciała, dymorfizm płciowy, rozwój uzębienia.
  • Rozwój psychiczny dziecka w okresie poniemowlęcym: doskonalenie ruchów postawno-lokomocyjnych i narzędziowych (praksji), rozwój kontaktów społecznych, rozwój mowy, ocena psychologiczna zdolności intelektualnych (iloraz inteligencji), lateralizacja.
  • Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

Oddział Dzieci Starszych (ćwiczenie 5)

  • Zasady żywienia dzieci starszych: zapotrzebowanie na białko i energię po okresie niemowlęcym, zapotrzebowanie na tłuszcze po okresie niemowlęcym, zalecane spożycie węglowodanów o okresie niemowlęcym, zalecany normy spożycia makro- i mikroelementów, zapobieganie niedoborom witaminowym, gotowe przetwory spożywcze dla dzieci starszych.
  • Profilaktyka pierwotna chorób układu krążenia: rola racjonalnego żywienia, aktywności fizycznej, odporności na stres.
  • Ogólne zasady zapobiegania próchnicy zębów i chorobom przyzębia oraz wadom zgryzu: higiena jamy ustnej, racjonalne żywienie, uzupełnienie związków fluoru.
  • Problem uzależnień u dzieci – symptomatologia i profilaktyka.
  • Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

Przychodnia (ćwiczenie 6)

  • Zasady funkcjonowania poradni dziecięcych.
  • Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
  • Realizacja programu szczepień ochronnych.
  • Badania bilansowe.
  • Współpraca pomiędzy POZ a poradniami specjalistycznymi. Dyspanseryzacja i pojęcie czynnego poradnictwa lekarskiego.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze zimowym w ramach 15 wykładów (po 2 godziny lekcyjne) oraz 6 ćwiczeń praktycznych (po 5 godzin lekcyjnych).

Zajęcia odbywają się w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze oraz Przychodnia Lekarza Rodzinnego/Poradnia Dziecięcej w Zielonej Górze. Zajęcia praktyczne w grupach 5-osobowych. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.

 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do ćwiczeń i seminariów weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Do zaliczenia wymagane jest zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 65% poprawnych odpowiedzi. W przypadku nie zaliczenia kolokwium końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego/ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
  2. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2010.
  3. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 29-09-2018 15:57)