SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - gastroenterologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne - gastroenterologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-Lek-ChW-G
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Wojciech Błogowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest poznanie mechanizmów patofizjologicznych i symptomatologii chorób narządów Celem jest uzyskanie wiedzy przez studenta na temat: definicji chorobowości, etiologii, patogenezy, objawów klinicznych, badań dodatkowych, rozpoznania różnicowego, rozpoznania ostatecznego, leczenia, rokowania oraz przebiegu chorób układu trawienia, powtórzenie wiedzy na temat anatomii patologicznej oraz patofizjologii chorób układu trawienia, zapoznanie studentów z profilaktyką chorób układu trawienia, a w szczególności zapobieganiu i wczesnym wykrywania raka jelita grubego, a także doskonalenie ogólnej diagnostyki chorób układu trawienia, zapoznanie studenta z badaniami diagnostycznymi I leczniczymi przy użyciu endoskopów oraz aparatury USG. Student samodzielnie posiądzie umiejętność nakłuwania jamy otrzewnej w przypadku wodobrzusza oraz wykona badanie USG jamy brzusznej. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w gastroenterologii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Symptomatologia chorób nowotworowych przewodu pokarmowego.
  2. Choroba refluksowa przełyku, przełyk Barreta i rak przełyku.
  3. Nowotwory żołądka i dwunastnicy.
  4. Nowotwory jelita grubego.
  5. Nowotwory wątroby i dróg żółciowych
  6. Nowotwory trzustki.
  7. Badania diagnostyczne w chorobach onkologicznych przewodu pokarmowego.
  8. Badania laboratoryjne i biochemiczne w diagnostyce nowotworów układu pokarmowego.
  9. Metody obrazowe w diagnostyce chorób nowotworowych układu trawienia

Ćwiczenia:

  1. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego.
  2. Choroby żołądka i dwunastnicy – inne niż nowotwory.
  3. pH-metria i manometria przełyku.
  4. Choroby jelita cienkiego.
  5. Choroby jelita grubego – inne niż nowotwory.
  6. Choroby czynnościowe przewodu pokarmowego.
  7. Choroby wątroby i dróg żółciowych – inne niż nowotwory.
  8. Ostre i przewlekłe zapalenie trzustki.
  9. Krwawienia z przewodu pokarmowego.
  10. Badania diagnostyczne w gastroenterologii.
  11. Metody obrazowe w diagnostyce chorób układu trawienia.
  12. Badania laboratoryjne i biochemiczne w diagnostyce chorób układu pokarmowego.
  13. Leczenie żywieniowe.
  14. Stany nagłe w gastroenterologii.
  15. Choroby zapalne przewodu pokarmowego.
  16. Biegunki.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupach 5 osób prowadzone w oddziale chorób wewnętrznych oraz w poradni gastroenterologicznej i pracowniach endoskopowych poprzez bezpośrednią pracę z pacjentem. Student poznaje zasady przygotowania pacjenta do badań endoskopowych. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do ćwiczeń i seminarium weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Zaliczenie odbytych ćwiczeń na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa oraz oceny umiejętności praktycznych w formie ustnej przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalna 1 nieobecność usprawiedliwioną, odrobienie opuszczonych zajęć z inną grupą studencką.

Zaliczenie końcowe w formie testowej, test jednokrotnego wyboru - do zaliczenia niezbędne udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku oceny niedostatecznej z testu końcowego należy przystąpić do zaliczenia w terminie i trybie uzgodnionym z odpowiedzialnym za zajęcia, do końca roku akademickiego.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Szczeklik A. (red.) Choroby Wewnętrzne. Wyd. Medycyna Praktyczna Kraków 2005.
  2. Kokot F. (red.) Choroby wewnętrzne; podręcznik akademicki. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2004, tom 1-2 (wydanie VIII - dodruk 2006).

Literatura uzupełniająca

  1. Herold G. (red.) Medycyna wewnętrzna. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2007.
  2. Dąbrowski A.(red.) Gastroeterologia cz. 1 i 2. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2011.
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 16-07-2019 15:25)