SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Anestezjologia i intensywna terapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Anestezjologia i intensywna terapia
Kod przedmiotu 12.0-WL-Lek-AiIT
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest nabycie umiejętności przygotowania chorego do znieczulenia i opieki poznieczuleniowej oraz monitorowania stanu chorego podczas znieczuleń i w ostrych stanach zagrożenia życia; rozpoznawania wskazań do leczenia w oddziałach intensywnej terapii; zwalczania ostrego i przewlekłego bólu. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w anestezjologii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.

Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami znieczulenia ogólnego i regionalnego. Zajęcia odbywają się w salach operacyjnych i na OiIT Szpitala Klinicznego, w których studenci mogą asystować pod nadzorem prowadzącego ćwiczenia do zabiegów stosowanych w anestezjologii, intensywnej terapii, m.in. prowadzenia wentylacji płuc przez maskę twarzową z wykorzystaniem układu okrężnego w aparacie do znieczulenia, cewnikowaniem żył obwodowych. Oceniają też stan ogólny chorego ze szczególnym uwzględnieniem badania podmiotowego i przedmiotowego chorego przed znieczuleniem. Uczą się technik znieczulania, zasad bezpośredniej opieki śródoperacyjnej i pooperacyjnej oraz uśmierzania bólu ostrego pooperacyjnego. Monitorują podstawowe czynności życiowe i interpretują ich wyniki. Oceniają stan przytomności, natężenie bólu, wydolności oddechowej, układu krążenia. W oddziale intensywnej terapii studenci zapoznają się z diagnostyką i leczeniem ostrych zaburzeń w układzie krążenia, układzie oddechowym we wstrząsie oraz zapoznają się z obsługą i wskazaniem do stosowania respiratorów i urządzeń monitorujących. Podczas zajęć studenci mają zapewniony bezpośredni kontakt z pacjentem. Zapoznają się także z możliwościami leczenia niewydolności wielonarządowej, w tym z pozaustrojową terapią i jej celami oraz skutecznością.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej egzekwowanych kolokwium wejściowym przed zajęciami.

Zakres tematyczny

1. Świadoma zgoda na znieczulenie; świadoma zgoda, dokumentacja, deklaracja helsińska bezpiecznego znieczulenia 2. Podać definicję znieczulenia ogólnego, scharakteryzować okresy znieczulenia, omówić kryteria głębokości znieczulenia 3. Omówić przedoperacyjne badanie i ocenę ryzyka znieczulenia i zabiegu 4. Omówić, uzasadnić i wykonać przygotowanie do zabiegu, znać zasady premedykacji, sprzęt i leki stosowane w znieczuleniu ogólnym oraz znać skalę oceny ryzyka okołooperacyjnego 5. Zadania aparatów do znieczulenia i ich funkcje 6. Omówić sposoby prowadzenia znieczulenia 7. Omówić leki stosowane w trakcie znieczulenia 8. Opisać drogi podawania leków 9. Omówić etapy znieczulenia 10. Wymienić powikłania znieczulenia 11. Znieczulenie poza salą operacyjną 12. Zasady koncepcji ERAS 13. Zasady koncepcji PSH Znieczulenie regionalne 14. Podać definicję i omówić podział znieczulenia regionalnego 15. Uzasadnić dobór sposobu znieczulenia z uwzględnieniem wskazań i przeciwwskazań 16. Omówić środki znieczulenia miejscowego 17. Scharakteryzować właściwości fizykochemiczne i czas działania 18. Omówić przygotowanie pacjenta do znieczulenia przewodowego i asystować przy wykonaniu praktycznym 19. Omówić powikłania Leczenie bólu 20. Podać definicję i kryteria bólu 21. Omówić zastosowanie analgetyków miejscowych i blokady oraz dokonać ich wyboru 22. Omówić podział środków przeciwbólowych i dokonać doboru leków 23. Omówić organizację i zadania zespołu leczenia bólu ostrego Problemy znieczulenia u kobiet w ciąży 24. Znieczulenie do cięcia cesarskiego (natychmiastowe, planowane) 25. Różnice w postępowaniu resuscytacyjnym u kobiety w ciąży oraz zasady zapobiegania NZK w ciąży 26. Współczesne sposoby znieczulenia regionalnego 27. Powikłania podczas i po znieczuleniu regionalnym (blokady centralne) 28. Zmiany fizjologiczne w ciąży, układy: krążenia, oddychania, pokarmowy, moczowy, nerwowy oraz krzepnięcia 29. Łożyskowy transfer leków 30. Rekomendacje bezpieczeństwa dla płodu stosowanych w ciąży wybranych leków przeciwbólowych, usypiających, zwiotczających 31. Zasady znieczulenia kobiet w ciąży do zabiegów nie położniczych Swoiste problemy znieczulenia u dzieci 32. Przedoperacyjna ocena noworodka, niemowlęcia i dziecka w Anestezjologicznej Poradni Konsultacyjnej. Zasady karmienia i premedykacji dzieci przed zabiegiem operacyjnym 33. Odrębności anatomiczne, fizjologiczne oraz farmakokinetyczne i farmakodynamiczne u noworodków, niemowląt i dzieci 34. Monitorowanie noworodków, niemowląt i dzieci podczas znieczulenia ogólnego oraz przewodowego 35. Rodzaje znieczuleń u dzieci: sedacja płytka i głęboka, VIMA, TIVA, znieczulenie przewodowe, znieczulenie złożone. Wskazania, przeciwskazania, farmakologia leków, specyfikacja wybudzenia i przekazania małych pacjentów z bloku operacyjnego 36. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa 37. Podać definicję choroby poresuscytacyjnej 38. Hipotermia terapeutyczna 39. Orzekanie o śmierci człowieka i śmierci mózgu jako śmierci człowieka.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupach 5-6-osobowych w salach operacyjnych, w oddziale intensywnej terapii oraz w poradni leczenia bólu. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia.

Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Egzamin końcowy w formie testowej. Uzyskanie 36 pkt (60%) na 60 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Literatura podstawowa

  1. Machała W. "Wykłady z anestezjologii" PZWL Warszawa 2017
  2. Aitkenhead A. Anestezjologia red. wyd. pol. A. Kubler Elsevier Urban & Partner Wrocław 2008, wyd.2
  3. red.Olli Takkeun,Tero Ala-Kokko, Juha Perttila,Esko Ruokonen , "Intensywna Terapia-Vademecum" Termedia Poznań 2008, wyd.1
  4. Rybicki Z. Intensywna Terapia Dorosłych t.I i t.II wydawnictwo Makmed, Lublin wyd. III 2015

Literatura uzupełniająca

  1. Larsen R. Anestezjologia pod. red. A. Kublera Edra Urban & Partner wyd. III 2013
  2. Marino P. Intensywna Terapia pod red. A. Kublera Edra Urban & Partner wyd IV 2019
  3. Wytyczne resuscytacji 2015 red. Janusz Andres J. Polska Rada Resuscytacji, 2016,
  4. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-10-2020 11:21)