SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot fakultatywny specjalnościowy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot fakultatywny specjalnościowy
Kod przedmiotu 11.3-WZ-BezD-PFS-S16
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Bezpieczeństwo narodowe / Bezpieczeństwo biznesu i administracji
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Sławomir Kotylak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstawowych procesów zachodzących w ramach tzw. gospodarki opartej na wiedzy, zagadnień dotyczących form międzynarodowego transferu wiedzy, barier utrudniających taki transfer oraz środków ochrony wiedzy i informacji w gospodarce elektronicznej, jak również przyczyn międzynarodowego transferu wiedzy oraz jego skutków dla gospodarki światowej

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień ogólnoekonomicznych z makro- i mikroekonomii, jak również wybranych pojęć omawianych w ramach międzynarodowych stosunków gospodarczych, umiejętności korzystania z zasobów Internetu (zwłaszcza wyszukiwanie, weryfikacja i analiza informacji pozyskiwanych z Internetu)

Zakres tematyczny

Forma zajęć: wykłady

1. Pojęcia wstępne, charakterystyka pojęcia gospodarka oparta na wiedzy

2. Geneza i konsekwencje powstawania rynków elektronicznych

3. Elektroniczne rynki zorganizowane - wybrane problemy 

4. Informacja i wiedza jako przedmiot obrotu międzynarodowego 

5. Model zamkniętej a model otwartej innowacyjności

6. Ochrona własności intelektualnej - wybrane aspekty

Forma zajęć: ćwiczenia

1. Przykłady rynków elektronicznych w Polsce – case study

2. Bezpieczeństwo transakcji internetowych

3. Nowoczesne formy transferu wiedzy i technologii

4. Model „open innovation” – charakterystyka, korzyści, przykłady wykorzystania

5. Znaczenie Internetu jako medium marketingowego – case study

6. Gospodarka kreatywna - pojęcie, rola we współczesnej gospodarce światowej, udział Polski

Metody kształcenia

Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz wybranych zasobów Internetu, ćwiczenia - analiza problemów oraz samodzielne opracowanie przez studentów wybranych zagadnień

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie składa się z dwóch części:

1. przedstawienie na zajęciach samodzielnie opracowanej prezentacji multimedialnej (maks. 80 pkt),

2. aktywność i praca zespołowa na zajęciach (maks. 20 pkt). Ocena z przedmiotu: - dostateczna - min. 60% łącznej sumy punktów za prezentację i aktywność, - dobra - min. 80% łącznej sumy punktów za prezentację i aktywność, - bardzo dobra - min. 90% łącznej sumy punktów za prezentację i aktywność

Literatura podstawowa

[1] Wyzwania kreatywnej gospodarki / Joanna MarkiewiczSławomir KotylakEwelina Szczech-Pietkiewicz .- Warszawa : Wydaw. NaukoweTexter Sp. z o.o., 2016 .- 183 s. .- ISBN: 9788377905470 https://www.texterbooks.com/pl/p/Wyzwania-kreatywnej-gospodarki/135

[2] Przemysł kreatywny : ekonomia na styku kultury i biznesu / (Red.) Janina StankiewiczZbigniew BinekSławomir Kotylak .- Zielona Góra : Wydaw. MAjUS s.c., 2013, 168 

[3] Dudziński J. (red.) (2010): Podstawy handlu zagranicznego. Difin 84-129

[4] Dudziński J., Nakonieczna-Kisiel H. (red.) (2007): Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Wybrane zagadnienia. Wyd. Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie 141-159

[5] Szpringer W. (2005): Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie. Difin całość

Literatura uzupełniająca

[1] Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A. (2009): E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Difin całość

[2] Niedźwiedziński M. (2004): Globalny handel elektroniczny. Wyd. Naukowe PWN całość Jasiński A.H. (2006): Innowacje i transfer techniki w procesie transormacji. Difin całość [3] Strużycki M. (red.) (2006): Innowacyjność w teorii i praktyce. SGH w Warszawie całość

[4] Chudzik M., Frań A., Grzywacz A., Korus K., Spyra M. (2005): Prawo handlu elektronicznego. Oficyna Wydawnicza BRANTA całość

[5] Ruszczyk Z. (1997): Internet w biznesie. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr całość

Uwagi

Nazwa przedmiotu: Międzynarodowy rynek informacji i nowych technologii


Zmodyfikowane przez dr Sławomir Kotylak (ostatnia modyfikacja: 22-09-2016 00:54)