SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Środowisko bytowania człowieka (wybieralny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Środowisko bytowania człowieka (wybieralny)
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchKP-środ.byt.czł.- 16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogumił Kaczmarek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi słuchaczy na specyficzność środowiska człowieka, przejawiającej się coraz wyraźniej konieczności zmiany niektórych paradygmatów odnoszących się do projektowania tego środowiska i zagrożeń wynikających z tradycyjnie ugruntowanych postulatów ludzkich, których spełnianie jest traktowane jako realizacja potrzeb człowieka. W świetle współczesnej refleksji naukowej – część efektów tych działań jest w otwartej perspektywie czasowej groźna dla nas już dzAK bądź zagraża przyszłym pokoleniom.

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: znajomość fizyki, biologii, historii, etyki, logiki na poziomie średniego wykształcenia

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Wykłady i konwersatoria są interdyscyplinarnym komentarzem, skupionym na aktualnej sytuacji dyscyplin projektowych i nauki w odniesieniu do konieczności weryfikacji obowiązujących paradygmatów w kształtowaniu środowiska człowieka. Obejmują one przegląd zjawisk zachodzących między naturalnym środowiskiem a człowiekiem i między człowiekiem a adresowanym do niego sztucznym, cywilizacyjnym środowiskiem. Prowadzona i dyskutowana w trakcie konwersatorium refleksja o człowieku i jego środowisku, daje możliwość wczesnego wykrywania nieoczywistych, ukrytych zagrożeń, które sami dla siebie stwarzamy. Wynika to przede wszystkim z myślenia kategoriami rynkowymi, sprowadzającymi artykulacje naszych potrzeb do wartości wygody, komfortu, skuteczności, szybkości i rozrywki – ograniczonej zwykle do prostych i intensywnych emocji. Wykład stanowi wstęp do budowania nowego paradygmatu generalnego w projektowaniu, który ma służyć ewolucyjnej transformacji dotychczasowego człowieka – pasożyta geoekosystemu – w jego symbionta. Jest to poszukiwanie nowej harmonii człowieka i świata, dające otwarte możliwości przeżycia i rozwoju przyszłym pokoleniom.

Metody kształcenia

Wykład z pokazem ilustracji i filmów. Konwersatorium z uruchomieniem przez studentów własnych sposobów penetrowania i gromadzenia  informacji interdyscyplinarnych dotyczących problematyki przedmiotu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywna obecność na zajęciach.

Na zakończenie cyklu wykładów będzie przeprowadzone zaliczenie w formie pisemnej.

Literatura podstawowa

  1. Stephen Hawking – „Ilustrowana krótka historii czasu”
  2. Rene Dubos - „Człowiek, adaptacja, środowisko
  3. Etienne Graudjean – „Ergonomia mieszkania”
  4. Ed Regis – „Nanotechnologia”
  5. Pierre Francastel – „Sztuka a technika”
  6. Monika Bakke – Biotransfiguracje-Sztuka i estetyka posthumanizmu
  7. Rene Dubos – „Pochwała różnorodności”

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-08-2016 13:15)