Przedmiot ma za zadanie ukazać miejsce kultury w życiu społecznym i przygotować do uczestnictwa w życiu kulturalnym, przedstawiając główne epoki historyczne, nurty i różnorodność w kulturze oraz wskazać na historyczne inspiracje w kulturze współczesnej.
Wymagania wstępne
Formalne: brak
Nieformalne: brak
Zakres tematyczny
Pojęcie i definicja kultury. Podstawowe pojęcia związane z kulturą: synkretyzm kulturowy, akulturacja, enkulturacja i inne. Historia jako część kultury. Kultura jako zjawisko historyczne. Zmiana paradygmatu kultury na przestrzeni dziejów. Przełomowe momenty kultury europejskiej Kultura starożytności grecko-rzymskiej. Narodziny Europy – rewolucja czy ewolucja kulturowa? Kultura średniowiecznej Europy. Narodziny renesansu i znaczenie epoki dla dziejów kultury. Przemiany kulturowe w epoce nowożytnej. Przemiany kulturowe we współczesnym świecie. Kultura w XIX wieku: kierunki – ludzie – idee. Główne nurty kultury w XX wieku Nowoczesność jako kategoria dziejowa i kulturowa.
Metody kształcenia
Wykład informacyjno-problemowy
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - Zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego
Literatura podstawowa
Antropologia kultury, Warszawa 2009.
Fernandez-Armesto F., Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008.
Kulak-Włodarczyk A., Kulak M., O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Warszawa-Bielsko Biała 2010
Kulak-Włodarczyk A., Kulak M., Wiedza o kulturze. Od Mezopotamii po czasy współczesne, Warszawa-Bielsko-Biała 2008.
Literatura uzupełniająca
Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce. Studia i rozprawy z dziejów teorii i historii sztuki, Warszawa 1976.
Białostocki J., Płeć śmierci, Gdańsk 2007.
Berger K., Potęga smaku. Teoria sztuki, Gdańsk 2008.
Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
Carrol N., Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
Chrzanowski T., Sztuka w Polsce, t. 1-2, Warszawa 2008.Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk 2003.
Glancey J., Historia architektury, Warszawa 2002.
Greenblatt S., Zwrot. Jak zaczął się renesans, Warszawa 2012.
Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006.
Havelock E.A., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007.
Kultura i metoda, red. J. Michalik, Warszawa 2011.
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2000.
Obirek S., Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga, Warszawa 2010.
Ong W.J., Oralność i piśmiennictwo. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011.
Vandendorpe C., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008.
Wielka historia sztuki, t. 1-7, Warszawa 2010-2011.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 09:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.