SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zasady prowadzenia firmy projektowo-wykonawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zasady prowadzenia firmy projektowo-wykonawczej
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchKP-zas.prowadz.firmy- 16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w podstawy funkcjonowania małej firmy projektowo-wykonawczej: rachunkowość, księgowość, marketing.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie Ekonomii

Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Istota i funkcje systemu rachunkowości. Zasady rachunkowości, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów zwolnionych z obowiązku stosowaniu ustawy o rachunkowości. Charakterystyka sprawozdań finansowych. Bilans. Rachunek zysków i strat. Informacja dodatkowa. Rachunek przepływów pieniężnych. Zestawienie zmian w kapitale własnym. Rachunek majątku i kapitału. Klasyfikacja i wycena aktywów i pasywów. Pojęcie działalności gospodarczej i obowiązek podatkowy przedsiębiorcy. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Karta podatkowa. Opodatkowanie na zasadach ogólnych. Podatkowa księga przychodów i rozchodów. Czynności księgowe i rachunkowe w małej firmie. Konta bilansowe i procesowe. Ewidencja i rozliczenie wyniku finansowego. Podstawy rachunku kosztów w małej firmie. Księgowość rzeczowa małej firmy: księga majątku firmy, inwentaryzacja, amortyzacja. Marketing jako klucz do realizacji celów firmy. Przedsiębiorstwo jako uczestnik rynku. Informacje makro i mikro-środowiskowe. Budowa strategii marketingowej. Analiza SWOT w przedsiębiorstwie. Postępowanie nabywców na rynku i czynniki wpływające na zachowanie konsumentów. Wprowadzenie do badań marketingowych.

Program ćwiczeń:

Zadania rachunkowe wykonywane na danych finansowych jednostek. Ułożenie strategii marketingowej dla firmy projektowo-wykonawczej z zakresu architektury krajobrazu: wybór segmentu rynku, nazwy, zasięgu działania, analiza SWOT, reklama, promocja.

Metody kształcenia

metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, wykład problemowy

metody poszukujące:

metody problemowe: klasyczna metoda problemowa, sytuacyjna: analizowanie przez studentów rzeczywistych danych finansowych jednostek, ćwiczeniowo-praktyczne: zadania rachunkowe, wykonywanie przez studentów samodzielnych prac ćwiczeniowych i zadań; metoda projektu, dyskusje (okrągłego stołu)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • test zaliczeniowy z elementami rachunkowymi: 24 pytania testowe jednokrotnego wyboru, system 0/1 pkt., max 24 pkt., 24-23 pkt. – bdb, 22-21 pkt. – db+, 20-18 pkt. – db, 17-16 pkt. dst+, 15-13 pkt. – dst.
  • prezentacje wyników i obliczeń rachunkowych na zajęciach ćwiczeniowych, przy ocenie brane są pod uwagę: posługiwanie się wiedzą merytoryczną, kompletność opracowania, forma prezentacji
  • wykonanie i prezentacja samodzielnie wykonanego projektu marketingowego
  • sprawdzanie obecności na zajęciach

Na ocenę końcową składają się:

  • aktywność na zajęciach ćwiczeniowych (rachunkowych)
  • zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności rachunkowe

Oceną z przedmiotu jest oceną 60% z testu końcowego i 40% oceny z ćwiczeń rachunkowych.

Literatura podstawowa

  1. Bereżnicka J., Franc-Dąbrowska J., Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2006
  2. Kwacz A., Kaczurak-Kozak M., Podstawy rachunkowości, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Sulechów 2007
  3. Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowość małych firm, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007
  4. Olchowicz I., Podstawy rachunkowości. Wykład, Difin, Warszawa 2011
  5. Olchowicz I., Podstawy rachunkowości. Zadania i rozwiązania, Difin, Warszawa 2009
  6. Rachunkowość kurs podstawowy, Edward Nowak, PWE 2008
  7. Sawicki K., Podstawy rachunkowości, , PWE Warszawa 2009, wydanie VI
  8. Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999.
  9. Kotler Ph.: Kotler o marketingu. Jak kreować i opanować rynki. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
  10. Prymon M.: Menadżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu. Ekspert. Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław 1999.
  11. Minus P. M.: Etyka w biznesie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  12. Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1996.
  13. Karasiewicz G.: Marketingowe strategie cen. Polskie Wydawnictwo Ekonomicznie, Warszawa 1997.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-08-2016 19:12)