SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwojowa i osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwojowa i osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSP-PsPO-W_pNadGen9ORR4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego i teorii osobowości oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości

Wymagania wstępne

Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Treści wykładów

Przedmiot i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Psychologia osobowości jako subdyscyplina psychologii.
Studiowanie osobowości - teoria, zastosowanie (style terapii wynikające z gł. nurtów teoretycznych), procedury badania osobowości. Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych. Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania. Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury, koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera. Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania. Carla Rogersa teoria osobowości. Osobowość a kontrola i samoregulacja. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

Treści ćwiczeń

Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego. Przywiązanie, empatia, role społeczne. Wybrane teorie rozwoju osobowości. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się , teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i problemowy, praca z książką, klasyczna metoda problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie egzamin -test 20 – itemowy z kafeterią odpowiedzi (jedna odpowiedź prawidłowa). Zaliczenie uzyska student uzyskujący minimalnie 70% punktów. 
Zaliczenie z ćwiczeń:  wymagane będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach i znajomość treści merytorycznych wymaganych w programie, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego.
Ocena końcowa: oceną końcową będzie ocena z egzaminu. 
 

Literatura podstawowa

Hall, Lindzey i Campbell (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN
Kofta, M.(red). Osobowość i różnice indywidualne. W: J.Strelau (red.)(2000).Psychologia, tom 2. Gdańsk: GWP
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN.
 

Literatura uzupełniająca

Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP
Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 01:24)