SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika rodziny |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-Prod-C_pNadGenY2TGJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Utrwalenie wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach.
Ćwiczenie umiejętności komunikowania interpersonalnego i społecznego.
Wprowadzenie do psychologii; Wstęp do pedagogiki; Pedagogika społeczna;
Wykłady:
1) Rodzina – struktura, podział, funkcje; 2) Koncepcja Margaret Mead; 3) Osobowości rodziny (chaotyczna, władzy, związków, opiekuńcza, nadmiernie uzależniona); 4) Przemiany współczesnej rodziny; 5) Style wychowania; 6) Postawy rodzicielskie; 7) Sieroctwo i jego kompensacje (rodzina zrekonstruowana, rodzina adopcyjna)
Ćwiczenia:
1. Cykl życia rodziny (M.Erickson); 2) Genogramy (graficzny układ struktury rodzinny i relacji pomiędzy członkami rodziny); 3) koncepcja T. Gordon; 4) Toksyczni rodzice
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów, metody ekspresyjne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)
Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005,
Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006,
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
D.Field, Osobowości rodzinne,
Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001.
T.Gordon, Wychowanie bez porażek,
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983.
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
B.Dymara, Dziecko w świecie szkoły, Kraków 1998
A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły,
S.Forward, Toksyczni rodzice
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 00:13)