SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSP-PSpe-C_pNadGenPZWH9 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Poznanie przez studentów wieloaspektowej problematyki niepełnosprawności: ujęcie biologiczno-pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne. Poznanie wspólnych i swoistych cech osób doświadczających poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz zasad edukacji i rehabilitacji oraz wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Poznanie uwarunkowań i form integracji społecznej i edukacyjnej oraz zawodowej osób z niepełnosprawnością.
Od studenta oczekuje się podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.
WYKŁADY:
Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, rozwój, przedmiot zainteresowań, cel i zadania, działy, podstawowe pojęci.;
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej.
Psychospołeczna sytuacja dzieci z niepełnosprawnością - stadialność procesu adaptacji dziecka do niepełnosprawności.
Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka.
Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom.
Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością – przegląd
Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością.
Wsparcie instytucjonalne i społeczne osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.
ĆWICZENIA:
Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Dzieci z wadą wzroku - specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
Dzieci z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
Dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
Dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka, możliwości i zasady rehabilitacji.
Dorosłość osób z niepełnosprawnością (seksualność, aktywność zawodowa, sytuacja społeczna)
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, metody aktywne, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: średnia arytmetyczna oceny przygotowania, aktywnego udziału w zajęciach, pracy zaliczeniowej /prezentacji oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
1. Dykcik W. [red.], Pedagogika specjalna, UAM, Poznań, 2007
2. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy
50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością, Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań, 2010
3. Obuchowska I. [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa, 1990
4. Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, UMCS, Lublin, 2006
5. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, WSiP, Warszawa 1992
6. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo - wybrane zagadnienia. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków, 2009
1. Borkowska M., Derulska I., Eysymont-Barańska H. [red.], Dziecko z niepełnosprawnością ruchową. Jak wspomagać rozwój psychoruchowy, PZWL, Warszawa, 2012
2. Dykcik W., Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, UAM, Poznań, 2005
3. Gorajewska D. [red.], Rodzina - normalność w niepełnosprawności, Wydawnictwo: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2007
4. Korzon A., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2010
5. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
6. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, WSiP, Warszawa, 1996
7. Lipińska-Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi i dziećmi z niepełnosprawnością
w klasach integracyjnych, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu zielonogórskiego, Zielona Góra, 2011
8. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany. Wybrane problemy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2001
9. Maciarz A., Janiszewska-Nieścioruk Z., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2006
10. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Wydawnictwo PZN, Warszawa, 2002
11. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2001
12. Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M., Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza UZ,. Zielona Góra, 2011
13. Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja. Pamięci Profesora Jana Pańczyka [praca zbiorowa], APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa, 2009
14. Piekut-Brodzka D.M., Kuczyńska-Kwapisz J. [red.], Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa, 2009
15. Pilecka W. [red.], Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży : perspektywa kliniczna, UJ, Kraków, 2011
16. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa, 2001
17. Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Fosze, Rzeszów, 1997
18. Szczepankowski B., Niesłyszący, głusi, głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP Warszawa, 1999
19. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, UJ –GWP, Kraków - Gdańsk, 2010
20. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Politechnika Radomska, Radom, 2009
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 22:33)