SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań społecznych |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSP-MBS-W_pNadGen6WRNJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań społecznych, zaznajomienie ich z typami badań oraz strukturą procesu badawczego. Opanowanie umiejętności formułowania problemów badawczych, doboru danych, doboru zmiennych, metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych oraz sposobów prezentowania i analizy wyników badań.
Brak
Wykład:
Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę;
Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment;
Charakterystyka procesu badawczego;
Sposoby doboru próby do badań;
Składniki tekstu naukowego: definicje, klasyfikacje i typologie, hipotezy, generalizacje historyczne, prawa nauki, regularności empiryczne;
Zmienne i wskaźniki;
Hipotezy badawcze. Kryteria poprawności hipotez;
Pomiar w badaniach pedagogicznych. Indeksy i skale pomiarowe. Rzetelność i trafność skal pomiarowych;
Badania jakościowe w naukach społecznych. Teoretyczne podstawy badań jakościowych: fenomenologia, hermeneutyka, interakcjonizm symboliczny;
Ćwiczenia:
Formułowanie celu badań i problemów badawczych;
Metody, techniki i narzędzia w badaniach pedagogicznych;
Obserwacja. Zasady i typy obserwacji, systematyzacja obserwacji, pozycja obserwatora;
Wywiad. Typy wywiadu. Czynniki zakłócające. Wartości i ograniczenia;
Ankieta. Budowa kwestionariusza i jego konstruowanie. Błędy pytań kwestionariuszowych. Kodowanie danych.
Metody badań stosowane w badaniach jakościowych: badania etnograficzne, studium przypadku – metoda biograficzna. Specyfika danych jakościowych i techniki analizy;
Socjometria i jej zastosowania;
Analiza danych w tabelach i na wykresach;
Wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną;
Ćwiczenia: dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie problemów badawczych, konstruowanie pytań ankietowych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. próbka obserwacji), prezentacja problematyki przez studentów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do zdobycia. Bierze się pod uwagę ocenę przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach; ocenę z projektu badań ilościowych przygotowanego przez studenta; ocenę poprawności rekonstrukcji założeń metodologicznych projektu badań jakościowych sporządzonej na podstawie wybranej literatury;
Egzamin pisemny z całości materiału;
Ocena końcowa – średnia z ćwiczeń i egzaminu;
Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu osób szczególnie zaangażowanych w realizację zadań w ramach ćwiczeń na wniosek prowadzącego ćwiczenia;
Ocena końcowa z przedmiotu Metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i egzaminie (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładu. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej 50% - dostateczny, powyżej 60% - dostateczny plus, powyżej 70% - dobry, powyżej 80% - dobry plus , powyżej 90% - bardzo dobry.
1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2003;
2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008;
3. Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001;
4. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010;
5. Hajduk Edward, Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996;
6. Hajduk Edward, Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006;
7. Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2007;
8. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985;
9. Palka Stanisław, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006;
10. Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wyd. „Żak”, Warszawa 1995;
11. Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice,1995;
1. Brzeziński Jerzy, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk;
2. Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy, Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984;
3. Mayntz Renate, Holm Kurt, Hübner Peter, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985;
4. Silverman David., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
5. Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 01:05)