SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań społecznych
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSP-MBS-W_pNadGen6WRNJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań społecznych, zaznajomienie ich z typami badań oraz strukturą procesu badawczego. Opanowanie umiejętności formułowania problemów badawczych, doboru danych, doboru zmiennych, metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych oraz sposobów prezentowania i analizy wyników badań.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład:
Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę;
Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment;
Charakterystyka procesu badawczego;
Sposoby doboru próby do badań;
Składniki tekstu naukowego: definicje, klasyfikacje i typologie, hipotezy, generalizacje historyczne, prawa nauki, regularności empiryczne;
Zmienne i wskaźniki; 
Hipotezy badawcze. Kryteria poprawności hipotez; 
Pomiar w badaniach pedagogicznych. Indeksy i skale pomiarowe. Rzetelność i trafność skal pomiarowych; 
Badania jakościowe w naukach społecznych. Teoretyczne podstawy badań jakościowych: fenomenologia, hermeneutyka, interakcjonizm symboliczny; 

Ćwiczenia:
Formułowanie celu badań i problemów badawczych;
Metody, techniki i narzędzia w badaniach pedagogicznych; 
Obserwacja. Zasady i typy obserwacji, systematyzacja obserwacji, pozycja obserwatora;
Wywiad. Typy wywiadu. Czynniki zakłócające. Wartości i ograniczenia;
Ankieta. Budowa kwestionariusza i jego konstruowanie. Błędy pytań kwestionariuszowych. Kodowanie danych.
Metody badań stosowane w badaniach jakościowych: badania etnograficzne, studium przypadku – metoda biograficzna. Specyfika danych jakościowych i techniki analizy;
Socjometria i jej zastosowania;
Analiza danych w tabelach i na wykresach;
 

Metody kształcenia

Wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną;
Ćwiczenia: dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie problemów badawczych, konstruowanie pytań ankietowych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. próbka obserwacji), prezentacja problematyki przez studentów
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. 
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do zdobycia. Bierze się pod uwagę ocenę przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach; ocenę z projektu badań ilościowych przygotowanego przez studenta; ocenę poprawności rekonstrukcji założeń metodologicznych projektu badań jakościowych sporządzonej na podstawie wybranej literatury; 
Egzamin pisemny z całości materiału; 
Ocena końcowa – średnia z ćwiczeń i egzaminu; 
Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu osób szczególnie zaangażowanych w realizację zadań w ramach ćwiczeń na wniosek prowadzącego ćwiczenia;
Ocena końcowa z przedmiotu Metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i egzaminie (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładu. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej  50% - dostateczny, powyżej 60% - dostateczny plus, powyżej 70% - dobry, powyżej 80% - dobry plus , powyżej 90% - bardzo dobry.
 

Literatura podstawowa

1.    Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2003;
2.    Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008; 
3.    Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001; 
4.    Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010; 
5.    Hajduk Edward, Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996;
6.    Hajduk Edward, Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006; 
7.    Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2007;
8.    Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985; 
9.    Palka Stanisław, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006; 
10.    Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wyd. „Żak”, Warszawa 1995;
11.    Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice,1995;
 

Literatura uzupełniająca

1.    Brzeziński Jerzy, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk;
2.    Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy, Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984;
3.    Mayntz Renate, Holm Kurt, Hübner Peter, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985;
4.    Silverman David., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
5.    Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 01:05)