SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja czasu wolnego |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSP-PSW-W_pNadGenD6TPI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki czasu wolnego, zaznajomienie ich z istotą czasu wolnego oraz sposobami jego spędzania. Opanowanie umiejętności planowania i organizowania czasu wolnego w zależności od wieku człowieka, doboru instytucji organizujących czas wolny, konstruowania wybranych form czasu wolnego oraz zapoznanie z wzorami spędzania czasu wolnego.
Podstawy pedagogiki ogólnej
Sposoby definiowania czasu wolnego
Istota i funkcje czasu wolnego
Uczestnictwo w kulturze
Sposoby spędzania czasu wolnego
Wychowanie do czasu wolnego
Instytucje organizujące czas wolny
Aspekty przestrzenne i ekonomiczne czasu wolnego
Wzory spędzania czasu wolnego a zachowanie w czasie pracy
Wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną;
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub z testu z progami punktowymi, ocenianych według podanych kryteriów.
Ciżkowicz K., Sobczak M. (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze, WSG, Bydgoszcz 2007.
Czajka S.,Z problemów czasu wolnego, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Czerpaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego [w:] Pedagogika społeczna, Marynowicz-Hetka (red.), PWN, Warszawa 2007.
Czerpaniak-Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber [w:] Wychowanie pojęcia procesy konteksty, Dudzikowa M., Czerpaniak-Walczak M. (red.), tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M.(red.), Wychowanie pojęcia procesy konteksty, tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
Ferenz K., Kultura wypoczynku rodzin wiejskich [w:] Czas wolny w różnych jego aspektach, Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.
Kargul J., Czy sposób spędzania czasu przez młodzież jest tylko jej prywatna sprawą? [w:] Teraźniejszość jako źródło wyzwań edukacyjnych. Materiały konferencyjne. V ogólnopolski zjazd pedagogiczny, Wrocław 2004.
Tauber R. D., Pedagogika czasu wolnego: zarys problematyki, WSHiP, Poznań 1998.
Walczak M. (red.), Koncepcja czasu wolnego Aleksandra Kamińskiego, WSPTK, Zielona Góra 1996.
Walczak M., Wychowanie do wolnego czasu, WSP, Zielona Góra 1994.
Wnuk-Lipiński E., Czas wolny: współczesność i perspektywy, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1975.
Wnuk-Lipiński E., Gospodarowanie czasem wolnym i zajętym, GUS, Warszawa 1971.
Wołk Z., Kultura pracy, WSZZAP, Sulechów 2000.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Oficyna wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Żarnowska A., Szwarc A. (red.), Kobieta i kultura czasu wolnego: zbiór studiów, DIG, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 00:15)