SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychogerontologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychogerontologia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSP-PG-C_pNadGen4O7QG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychogerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian psychicznych w okresie starzenia się oraz konsekwencji indywidualnego procesu starzenia się jednostki dla społeczeństwa

Wymagania wstępne

Student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu psychologii ogólnej i rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzących w rodzinie i społeczeństwie

Zakres tematyczny

Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i coping, starzenie się w teoriach ego 
Fazy starości w cyklu życia człowieka. 
Kryzysy w fazie starości. 
Poczucie jakości życia ludzi starych 
Problem mądrości u ludzi w okresie późnej dorosłości 
Optymalizacja procesu starzenia się – model kompetencyjny Baltesa 
Zaburzenia w funkcjonowaniu ludzi starzejących się 
Thanotopsychologia- problem śmierci i umierania
 

Metody kształcenia

Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: . Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 80% wyniku z testu. 
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach( 90%) i pozytywnej oceny  z merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści , umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych. 
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
 

Literatura podstawowa

B.Szatur-Jaworska, P.Błędowski, M.Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. 
P.Błędowski, Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002. 
 

Literatura uzupełniająca

B.Szatur-Jaworska, Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000. 
B.Synak (red.), Polska starość, Gdańsk 2002.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 11-09-2016 23:53)