SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychogerontologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSP-PG-C_pNadGen4O7QG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychogerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian psychicznych w okresie starzenia się oraz konsekwencji indywidualnego procesu starzenia się jednostki dla społeczeństwa
Student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu psychologii ogólnej i rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzących w rodzinie i społeczeństwie
Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i coping, starzenie się w teoriach ego
Fazy starości w cyklu życia człowieka.
Kryzysy w fazie starości.
Poczucie jakości życia ludzi starych
Problem mądrości u ludzi w okresie późnej dorosłości
Optymalizacja procesu starzenia się – model kompetencyjny Baltesa
Zaburzenia w funkcjonowaniu ludzi starzejących się
Thanotopsychologia- problem śmierci i umierania
Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: . Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 80% wyniku z testu.
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach( 90%) i pozytywnej oceny z merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści , umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych.
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
B.Szatur-Jaworska, P.Błędowski, M.Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
P.Błędowski, Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.
B.Szatur-Jaworska, Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
B.Synak (red.), Polska starość, Gdańsk 2002.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 11-09-2016 23:53)