SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc społeczna w społeczeństwie wielokulturowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc społeczna w społeczeństwie wielokulturowym
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP-PSSW-C_pNadGenXJQP3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społeczeństwie wielokulturowym oraz w wybranych krajach UE. 

 

Wymagania wstępne

Pedagogika społeczna, psychologia ogólna, socjologia ogólna

 

Zakres tematyczny

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); Metody pracy doradcy wielokulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja).

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz praca kontrolna dotycząca analizy środowiska, otoczenia „Innego”, diagnoza jego potrzeb, projektowanie działań pomocowych. Ocena zaliczenia to średnia ważona: 80% oceny z pracy kontrolnej i 20% oceny  za aktywne uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie z wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie kolokwium zawierającego trzy pytania otwarte z zakresu tematyki omawianej na wykładach i podstawowej literatury przedmiotu. Każda odpowiedź punktowa jest maksymalnie 3 punktami. Ocena pozytywna z kolokwium to uzyskanie minimum 5 punktów.
Ocena końcowa: ocena końcowa jest oceną wypadkową zaliczenia ćwiczeń i wykładów.
 

Literatura podstawowa

Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002
Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006
Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005
 

Literatura uzupełniająca

E.T.Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 00:58)