SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne koncepcje filozofii i etyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Kod przedmiotu 08.1-WP-PEDD-WKF-W_genU5MFV
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pracy socjalnej.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Wykłady:
Marksizm i neomarksizm. Pozytywizm i neopozytywizm. Egzystencjalizm. Fenomenologia i materialna etyka wartości. Współczesne odmiany utylitaryzmu. Personalizm.  Filozofia dialogu.
Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i pajdocentryzmu. Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna. Pedagogika emancypacyjna. Pedagogika przezwyciężania obcości. Pedagogika agatologiczna
 

Metody kształcenia

Wykłady:
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: 
Zaliczenie na podstawie testu egzaminacyjnego z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 50% punktów.
Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.
Ocena z przedmiotu: 
Ocena z testu.
 

Literatura podstawowa

Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, GWP, Gdańsk 2007.
Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła). 
Jan Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia XX wieku (tom I-II), Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
Józef Tischner (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989.
Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2004.
 

Literatura uzupełniająca

Jan A. Kłoczopwski, Filozofia dialogu, W drodze, Poznań 2005.
V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
Etyka. Zarys, Wyd. UJ, Kraków 1992.
Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, przeł. K. Krzemieniowa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
L. Stevenson, D.L.Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
Jacek Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Kraków 2004.
Paweł Walczak, Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Impuls, Kraków 2007.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 01:40)