SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: E-learning - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: E-learning
Kod przedmiotu 16.9-WP-PEDD-MEL-W_genDRF6D
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z ideą kształcenia na odległość. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w systemie na odległość.

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej. Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu TI.

Zakres tematyczny

Geneza i historia nauczania na odległość. Prezentacja problematyki nauczania na odległość z historycznego punku widzenia, komparacja ewolucji nauczania na odległość w Polsce i innych krajach.  Usytuowanie e-nauczania w teoriach pedagogicznych. Analiza wybranych koncepcji oraz teorii pedagogicznych uwzględniających problematykę nauczania na odległość. E-learning – definicje oraz podstawowe pojęcia. Prezentacja wybranych definicji polskich oraz obcojęzycznych autorów dotyczących nauczania zdalnego, jak i niezbędnych pojęć funkcjonujących w tej tematyce. Rozwiązania e-learningowe wybranych firm/ośrodków akademickich. Analiza polskiego rynku e-nauczania pod względem oferty edukacyjnej.  Wybór rozwiązań technologicznych w e-edukacji, budowa platform e-learningowych. Ogólna charakterystyka obecnie funkcjonujących aplikacji wspomagających nauczanie na odległość, analiza możliwości oraz ograniczeń platform e-learning, analiza kosztowa. Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line. Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć on-line, wymogi oraz zadania stawiane twórcom, uczestnikom oraz administratorom systemów e-learningowych.

Metody kształcenia

Wykład, pokaz, praca z książką, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady i zaliczenie końcowe

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane w oparciu pracę zaliczeniową, przygotowaną indywidualnie przez każdego studenta, dotyczącą problematyki kształcenia na odległość. Zaliczenie wykładów: wykład z przedmiotu kończy się pracą pisemną dotyczącą kształcenia na odległość. Ocena pracy jest w skali punktowej (0-10 pkt.). Oceniane będą następujące elementy pracy: zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność oraz samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Uzyskanie minimum 6 pkt. jest równoznaczne z uzyskaniem zaliczenia z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak J., Metodologia projektowania szkoleń e-learning, [w:] Akademia on-line , red. J. Mischke, Łódź 2005.
  2. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Białystok 2004.
  3. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2002.
  4. Juszczyk S., Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Informatyczne kształcenie nauczycieli, red. J. Migdałek, Kraków 2001.
  5. Kubiak M., Internet dla nauczycieli: nauczanie na odległość, Warszawa 1997.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Howard C., Schenk K., Distance Learning and University Effectiveness – Changing Education Paradigms for Online Learning, Londyn 2003.
  2. Duffy T. M., Kirkley J. R., Learner Centered Theory And Practice In Distance Education – Cases From Higher Learning, Londyn 2003.
  3. Moore M. G., Andreson W. G., Handbook of distance education, Londyn 2003.
  4. Juszczyk S., Diagnoza i ewaluacja dydaktyczna w procesie telekształcenia, [w:] Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej, red. K. Wenta K., Augustów-Białystok 2001.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi oraz wymaganiami do pracy zaliczeniowe jest dostępny na platformie e-learningowej KMTI.


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 21:30)