SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane koncepcje pomagania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane koncepcje pomagania
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSD-WKP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Utrwalenie terminologii pedagogicznej. Uporządkowanie i pogłębienie iw wiedzy na temat subdyscyplin pedagogicznych. Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii i pomagania

Zakres tematyczny

Ćwiczenia
1) Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania, koncepcje poradnictwa,  2)Teoretyczne nurty pomagania. 3) Koncepcja behawioralna (karanie, nagradzanie); poznawcza (terapia poznawcza Becka i racjonalnoemotywna Ellisa);  psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria Junga, indywidualna psychologia Adlera); humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg Rogersa) ; egzystencjalna (logo terapia Frankla, psychoterapia wg May’a); inne podejścia (strategiczna terapia M.Ericksona). 
 

Metody kształcenia

Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje, metoda warsztatowa.  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia 
Pozytywna ocena z testu oraz zaangażowanie w pracy na zajęciach (opracowywanie zagadnień, aktywność)
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z kilku form zaliczeniowych (test, aktywność, opracowanie zagadnienia) 
 

Literatura podstawowa

1.    A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2007
2.    J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998
3.    Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa 1982
4.    C.G.Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Warszawa 1981
5.    V.E.Frankl, Homo patiens, Warszawa 1984
6.    A.Adler, Sens życia, Warszawa 1986
7.    C.R.Rogers, Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991
8.     J.Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk
1995
 

Literatura uzupełniająca

1.    Psychoterapia, red. L.Grzesiuk, , Warszawa 1998
2.    Jak pomagać dobrą radą, Kennedy, Charles, Warszawa 2010
3.    Psychologia, red. J.Strelau, , Gdańsk 2000

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 16:43)