SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSD-SPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Halina Borcz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy społecznej, psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania teorii innych nauk w działaniach socjoterapeutycznych skierowanych na  korygowanie lęku u dzieci, niepożądanych zachowań dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki rodziny, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny

Zakres tematyczny

Wykłady
Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie dorastania, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Warsztat:
Przygotowanie scenariuszy zajęć z wybranego  obszaru realizującego  cele edukacyjnego i rozwojowe, praktyczne ich przeprowadzenie i szczegółowe omówienie procesu ewaluacji pracy z dzieckiem, warsztat z wykorzystaniem bajki terapeutycznej do pracy z dzieckiem.
 

Metody kształcenia

Wykłady:
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
warsztat: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, inscenizacje, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów. 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej – pytania otwarte punktowane w treści obejmujące zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Punktacja każdego pytania od 0-2 (0; 0,25; 0,5,; 0,75; 1,0; 1,25; 1,5; 1,75; 2,0) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i prezentacji wybranego  z programu zagadnienia – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny 
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

Bernard H., MacKenzy K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk.

Jagiełła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków.

Molicka M.: Bajkoterapia M.: Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.

Sawicka J., (1999), (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa.

Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć.OPTA, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

De Barbaro B. (red.) (1997), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków. 
Kozłowska A., (2007), Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa. 
Plopa M., (2005), Psychologia rodziny, Warszawa, ss.19-112 oraz ss 241-337.
Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002, CMPP-P.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 15:59)