SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSD-EZPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka, a także jego psychospołecznych i biologicznych uwarunkowań. Poznanie zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrona zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i sportowego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu  podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Pojęcie  zdrowia – definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie. Zachowania zdrowotne i prozdrowotne. Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia. Promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci i młodzieży oraz dorosłych. Zaburzenia odżywiania. Choroby cywilizacyjne. Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania  i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie  i w młodości.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja panelowa, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, ćwiczenia w grupach warsztatowych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych prezentacji i wypowiedzi ustnych.
 

Literatura podstawowa

1.    Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
2.    Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
3.    Karski B. (red.), Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
4.    Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
5.    Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
6.    Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
 

Literatura uzupełniająca

1.       Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.

2.       Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.

Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 09:58)