SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja dorosłych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja dorosłych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PSD-ED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach dorosłych uczących się; kształtowanie umiejętności krytycznego i twórczego myślenia nad współczesną edukacją dorosłych 
 

Wymagania wstępne

Podstawowe zagadnienia z zakresu andragogiki

Zakres tematyczny

Wykłady:
Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna. Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. Kurs jako forma edukacji dorosłych. Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga. Swoistość uczenia się dorosłych. Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego. Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek). 

Ćwiczenia
Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym 
Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych: „model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych” M.Crowder i K. Pupynin; „Paradygmat wartości oczekiwanej„ K. Rubensona; „Model łańcucha interakcji” P. Cross; „Koncepcja sił pola” H. Millera. Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: cielesność jako obszar edukacji: przyczyny zwrotu ku cielesności, sposoby uczenia się cielesności, źródła wiedzy, cechy edukacji w obszarze ciała; rodzina jako obszar edukacji: fazowy charakter życia rodzinnego, uczenie się w poszczególnych fazach; czas wolny –edukacja do czasu wolnego, edukacja w czasie wolnym i poprzez czas wolny; stosunki interpersonalne jako obszar i przedmiot edukacji. Kultura popularna jako płaszczyzna działań edukacyjnych i obszar refleksji pedagogicznej; kultura popularna i jej charakterystyka; stosunek pedagogów do kultury popularnej; kultura popularna jako obszar uczenia się.
 

Metody kształcenia

Wykład:
Konwencjonalny, interaktywny, prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, projekt, symulacja, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady
Pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub test
Ćwiczenia 
Ocena przygotowanych przez studentów projektów (tematyka projektu dobierana przez prowadzącego), np. – Projekt  aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego (nieistniejącej w lokalnym środowisku)  
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z obu form zajęć (ćwiczenia i wykład)
 

Literatura podstawowa

1.    Edukacja dorosłych, pod red. M. S. Knowlesa, E. F. Holtona, R. A. Swansona, Warszawa 2009, 
2.    Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005
3.    Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001
4.    Malewski M, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: 1998
5.    Wujek T.,Wprowadzenie do andragogiki. Radom-Warszawa, 1996
6.    Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wrocław 1990.
7.    Malewski M., Teorie andragogiczne, Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
8.    Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z dorosłymi, w: Andragogiczne wątki, poszukiwania i fascynacje, E. Przybylska(red.), Toruń 2001.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Czasopismo: Dyskursy Młodych Andragogów pod red. M.Olejarz cz 2-16
2.    Czasopismo: Edukacja Dorosłych, kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, 
3.    Edukacyjne konteksty kultury popularnej, JakubowskiW., E. Zierkiewicz, (red.), Kraków 2002.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 00:13)