SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja dorosłych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PSD-ED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach dorosłych uczących się; kształtowanie umiejętności krytycznego i twórczego myślenia nad współczesną edukacją dorosłych
Podstawowe zagadnienia z zakresu andragogiki
Wykłady:
Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna. Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. Kurs jako forma edukacji dorosłych. Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga. Swoistość uczenia się dorosłych. Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego. Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek).
Ćwiczenia
Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym
Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych: „model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych” M.Crowder i K. Pupynin; „Paradygmat wartości oczekiwanej„ K. Rubensona; „Model łańcucha interakcji” P. Cross; „Koncepcja sił pola” H. Millera. Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: cielesność jako obszar edukacji: przyczyny zwrotu ku cielesności, sposoby uczenia się cielesności, źródła wiedzy, cechy edukacji w obszarze ciała; rodzina jako obszar edukacji: fazowy charakter życia rodzinnego, uczenie się w poszczególnych fazach; czas wolny –edukacja do czasu wolnego, edukacja w czasie wolnym i poprzez czas wolny; stosunki interpersonalne jako obszar i przedmiot edukacji. Kultura popularna jako płaszczyzna działań edukacyjnych i obszar refleksji pedagogicznej; kultura popularna i jej charakterystyka; stosunek pedagogów do kultury popularnej; kultura popularna jako obszar uczenia się.
Wykład:
Konwencjonalny, interaktywny, prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, projekt, symulacja, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub test
Ćwiczenia
Ocena przygotowanych przez studentów projektów (tematyka projektu dobierana przez prowadzącego), np. – Projekt aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego (nieistniejącej w lokalnym środowisku)
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z obu form zajęć (ćwiczenia i wykład)
1. Edukacja dorosłych, pod red. M. S. Knowlesa, E. F. Holtona, R. A. Swansona, Warszawa 2009,
2. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005
3. Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001
4. Malewski M, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: 1998
5. Wujek T.,Wprowadzenie do andragogiki. Radom-Warszawa, 1996
6. Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wrocław 1990.
7. Malewski M., Teorie andragogiczne, Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
8. Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z dorosłymi, w: Andragogiczne wątki, poszukiwania i fascynacje, E. Przybylska(red.), Toruń 2001.
1. Czasopismo: Dyskursy Młodych Andragogów pod red. M.Olejarz cz 2-16
2. Czasopismo: Edukacja Dorosłych, kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego,
3. Edukacyjne konteksty kultury popularnej, JakubowskiW., E. Zierkiewicz, (red.), Kraków 2002.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 00:13)