SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z grupą |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSD-MPZG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiedzy na temat prowadzenia zajęć grupowych o charakterze edukacyjnym, ogólnorozwojowym, z wykorzystaniem metod aktywnych i warsztatowych; ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych mechanizmów rządzących dynamiką grupy, ćwiczenie umiejętności identyfikowania ról grupowych uczestników, pogłębienie umiejętności korzystania z wiedzy źródłowej na temat metod i technik prowadzenia grup, oraz rozwijanie umiejętności twórczej pracy przy tworzeniu narządzi pomocnych do prowadzenia zajęć grupowych.
Znajomość zasad pracy grupy, umiejętności interpersonalne
Trudne sytuacje w grupie, Rodzaje grup, etapy pracy grupowej, modele pracy grupowej; Różne metody pracy z grupą - metody poznawania grupy („lodołamacze”); metody pobudzające twórcze myślenie; metody konstruktywnego rozwiązywania problemów, metody efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, metody prowadzenia dyskusji w grupie (umiejętność prezentacji własnego zdania), metody rozpoznawania i nazywania uczuć, metody wyrażania napięcia emocjonalnego (złości); odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego, ćwiczenia na koncentracje uwagi, przerywniki” – ćwiczenie na podniesienie aktywności grupy
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z opracowania prezentacji oraz z umiejętności poprowadzenia części zajęć z wykorzystanie opracowanych prezentacji
1. A.Hardingham Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998
2. Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Jedność 2010
3. M.Jachimska, Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, 1994
4. J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje cześć II, 2000
1. S.Mika, Psychologia społeczna, PWN, Warszaw 1984
2. E.Aronson, T.D.Wilson, R.M. Akert Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 10:18)