SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy wielokulturowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy wielokulturowości
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSD-WPW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące podstaw organizacji i prowadzenia pomocy społecznej w społeczeństwie wielokulturowym

Wymagania wstępne

Antropologia kulturowa, Pedagogika społeczna, psychologia społeczna, socjologia ogólna

Zakres tematyczny

Sposoby definiowania i rozumienia pomocy społecznej oraz poradnictwa międzykulturowego (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo); Poznanie obszarów życia społecznego, w którym manifestują się różnice międzykulturowe (stosunek do zasad etycznych i prawnych wynikających ze zobowiązań międzyludzkich, stosunek do jednostek i grupy, sposób zachowania i postrzegania świata, sposób wyznaczania statusu społecznego, stosunek do czasu, otoczenia); Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców (analiza specyfiki pojawiających się problemów  - język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja).

Metody kształcenia

prezentacja, dyskusja grupowa, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z pracy kontrolnej i kolokwium

Ocena z przedmiotu

Ocena to średnia ważona: 60% oceny z pracy kontrolnej i 30% oceny  z kolokwium i 10 % oceny za aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych Warszawa 2009

Trompenars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002

Kartowicz E., Praca socjalna w Europie, Olsztyn 2005

Romowie 2011. Życie na pograniczu. Warszawa 2011 s. 134-163

Bartosz Adam, Nie bój się Cygana. Sejny 2004

Crapo Richard Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? Gdańsk 2003

Słowik Aneta Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania zawieszenia (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego Studia Poradoznawcze 2012

Literatura uzupełniająca

Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa 2006

Orzechowski M., Mój sąsiad islamista, Warszawa 2015

Sadowa Katarzyna, Sytuacja kobiet w Islamie

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 10-09-2016 00:15)