SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-WS-W_pNadGenEG9Y9
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami opisującymi życie społeczne oraz procesów leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie zasobu wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej, działania różnych instytucji społecznych oraz ruchliwości przestrzennej oraz społecznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Człowiek istota społeczna. Socjologia, jako nauka, funkcje socjologii. Zbiorowości społeczne. Grupa społeczna, jako przykład zorganizowanej i ustrukturalizowanej zbiorowości społecznej.  Cecha i kategoria społeczna, kręgi społeczne, diady, struktura grupy. Typologia małych grup społecznych. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne. Interakcja społeczna. Interakcja, jako kategoria pojęciowa. Socjalizacja, jako kategoria pojęciowa. Osobowość i tożsamość jako podstawowe elementy socjalizacji. Rodzina, jako grupa społeczna. Kontrola społeczna oraz jej mechanizmy. Struktura społeczna i jej podstawowe elementy – ujęcie tradycyjne struktury społecznej. Pozycja społeczna, rola oraz status społeczny. Ruchliwość społeczna i przestrzenna a różne typy społeczeństw. Instytucje społeczne i proces instytucjonalizacji.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z wykładu to ocena z pracy pisemnej w formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena uzyskana z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1971.
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
  3. Sztompka P., Socjologia analiza społeczeństwa, Kraków 2003.
  4. Turowski J., Socjologia: małe struktury społeczne, Lublin 1993.
  5. Turowski J., Socjologia: wielkie struktury społeczne, Lublin 1994.
  6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
  7. Dyoniziak, Społeczeństwo w procesie zmian: zarys socjologii ogólnej, Kraków 1992.
  8. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
  9. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, [w:] Dzieła: o nauce, T. IV, Warszawa 1967.
  10. Turner J., Socjologia: koncepcje i ich zastosowanie, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997.
  2. Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 10:19)