SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia rodziny
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-SR-W_pNadGen20FSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z podstawowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem ich formowania. Dodatkowym celem jest zapoznanie z różnymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania, oceny i diagnozy.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Małżeństwo i rodzina jako systemy społeczne. Dobór małżeński. Teorie i wzory doboru małżeńskiego

Rodzina jako grupa społeczna i instytucja społeczna. Pojęcie funkcji rodziny i jej struktura. Zastosowanie koncepcji funkcji rodziny w diagnozie rodziny. Ontogenetyczne fazy rozwoju rodziny i przemiany ról i interakcji w różnych fazach cyklu. Rodzina z problemem – rola struktury i funkcji rodziny w jej funkcjonowaniu. Rodzina jako kapitał społeczno-kuturowy. Dzieci lepszej i gorszej jakości. Kolektywizm i indywidualizm, a tradycyjny model małżeństwa i rodziny. Modele małżeństwa i rodziny we współczesnej Polsce – model katolicki i laicki. Współczesne przeobrażenia życia rodzinnego – rodzina kręgu krajów europejskich. Rodzina w kulturze wschodu. Alternatywne formy życia rodzinnego. Dezorganizacja i patologia rodziny.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, dyskusja

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Duch-Krzystoszek D., Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
  2. Kotlarska-Michalska A.,Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach małżeństwa, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1994, nr 4.
  3. Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako przedmiot badań socjologicznych, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1993, 5.
  4. Kotlarska-Michalska A., Sposoby pojmowania istoty funkcji rodziny, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1990, 3.
  5. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
  6. Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
  7. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
  8. Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej, red. A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard, Warszawa 2000.
  9. Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
  10. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
  11. Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
  12. Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.

Literatura uzupełniająca

1.      Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.

2.      Szmatka J., Małe struktury społeczne, Warszawa 1989.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 08:53)