SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia zdrowia i psychopatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia zdrowia i psychopatologia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-PZP-W_pNadGenN30EE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychopatologii i psychologii zdrowia, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących utrzymanie zdrowia i powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.

Wymagania wstępne

Zaliczenie kursu z psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Zdrowie psychiczne: definicja, wskaźniki zdrowia psychicznego. Kryzys: definicja, rodzaje kryzysów, teoria homeostazy, fazy kryzysu, podstawowe cechy kryzysu, reakcje na kryzys. Sytuacje kryzysowe: doświadczanie przemocy, wypadki komunikacyjne, kataklizmy i żywioły, terroryzm, zachowania samobójcze- syndrom presuicydalny, rodzaje samobójstw, motywy zachowań suicydalnych, znaki ostrzegawcze, interwencja wobec osoby zagrożonej samobójstwem (cele i etapy), czynniki ryzyka próby samobójczej, profilaktyka. Zaburzenia psychiczne dorosłych: klasyfikacja i modele zaburzeń psychicznych. Specyfika zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży: eksternalizacja i internalizacja problemów. Psychologia zdrowia: model patogenezy, model salutogenezy, efekt placebo; stres i choroby: źródła stresu, teorie stresu, psychologiczne modyfikatory stresu, wpływ stresu na powstawanie chorób, radzenie sobie ze stresem; wzorce zachowania typu A, B i C, nowotwory, choroby serca.  Psychologia choroby: rozumienie choroby, percepcja objawów, współpraca z personelem medycznym, radzenie sobie z bólem’ choroby przewlekłe, śmierć i psychologia umierania, towarzyszenie. Pomoc psychologiczna: psychoterapia indywidualna i grupowa, modele psychoterapii, systemy terapeutyczne: terapia psychoanalityczna, poznawczo-behawioralna, humanistyczna, terapia rodzin: cele terapii, strategie postępowania terapeutycznego; poradnictwo krótkoterminowe, interwencja kryzysowa a psychoterapia – porównanie. Interwencja kryzysowa: cele i sposoby interwencji kryzysowej, cechy interwencji kryzysowej, etapy, taktyka i zasady interwencji kryzysowej. Żałoba w interwencji kryzysowej: stadia żałoby, sposoby pomocy. Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces leczenia, stany warunkowane urazem psychicznym: dynamika zaburzeń, skutki psychiczne, objawy w zachowaniu, sposoby leczenia.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium i/lub praca zaliczeniowa.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bishop G., Psychologia zdrowia, Wrocław 2000.
  2. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Poznań 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Belin S., Schizofrenia, Gdańsk 2002.
  2. Carson, Butcher, Mineka, Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
  3. Dudek B., Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
  4. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi: przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych, Gdańsk 2005.
  5. Greenstone J., Leviton S., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
  6. James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, Warszawa 2003.
  7. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  8. O’Connor, R., Sheehy. N., Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
  9. Psychologia kliniczna, red. H. Sęk, Warszawa 2006.
  10. Rachman S., Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
  11. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
  12. Sterling J., Hellewell, J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
  13. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.
  14. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 21:12)