SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna (50 godz.) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna (50 godz.)
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PP-01_pNadGenWMDMF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
  • dr Lidia Wawryk
  • dr Maria Fudali
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 50 3,33 50 3,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Praktyka pedagogiczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz placówkach oświatowych. Celem praktyki jest zapoznanie ze specyfiką placówek i prowadzonych działań opiekuńczo-wychowaczych, rozwijanie umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć, diagnozowania oraz planowania pracy w zakresie działań wychowawczych.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów z zakresu – pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, diagnozy pedagogicznej, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, niedostosowania społecznego, metodyki pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie.

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z rozkładem dnia i czynnościami opiekuńczo-wychowawczymi lub profilaktycznymi realizowanymi w placówce. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze i profilaktyczne realizowane w placówce. Poznanie zasad planowania i organizacji czasu wolnego wychowanków; rozwoju zainteresowań. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć. Rozwijanie umiejętności diagnozowania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy wychowawczej do potrzeb wychowanków. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki oraz rodzicami wychowanków. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu, gry dydaktyczne, praca w grupach, giełda pomysłów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyka

Ocena postawy studenta wobec realizacji zadań praktycznych; planowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych w placówce; ocena konspektu oraz przeprowadzenia zajęć.

Ocena końcowa

Ocene końcową stanowi ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

Literatura przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.tyk.

Literatura uzupełniająca

Literatura przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.

Uwagi

Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 18:26)