SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zabawy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zabawy
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PZA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Szczęsna-Szeib
  • dr Elżbieta Turska
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z teoretycznymi i metodycznymi podstawami pedagogiki zabawy. Rozwijanie umiejętności związanych z samodzielnym planowaniem i realizacją scenariuszy z wykorzystaniem metod i technik typowych dla pedagogiki zabawy.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Zabawa – definicja i znaczenie. Strategia zabawowa w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zabawa a inne formy aktywności człowieka. Rodzaje zabaw – klasyfikacje i praktyczne realizacje. Teorie zabawy – J. Piageta, L.S. Wygotskiego, B. Sułkowskiego, D.B. Elkonina, J. Huizingi. Ograniczenia w zastosowaniu metod zabawowych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rola prowadzącego.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratoriów – aktywność na zajęciach, ocena samodzielne przygotowanych i zrealizowanych scenariuszy zajęć wychowawczych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży, z uwzględnieniem założeń pedagogiki zabawy. Ocenę z laboratoriów  stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Czasopisma Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy KLANZA.: „KLANZA w zabawie i edukacji dzieci”, „KLANZA w szkole”, „KLANZA w czasie wolnym”.  
  2. Kędzior-Niczyporuk E., Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Lublin 2001.
  3. Szczęsna A., Możliwości i ograniczenia wykorzystania zabawy w działaniach wychowawczych, [w:] Kalendarz metodyczny, red. G. Gajewska, A.Szczęsna, A. Doliński, Zielona Góra 2001.
  4. Waloszek D.,  Zabawa – edukacja, Zielona Góra 1996.
  5. Zaorska Z., Pedagogika zabawy – metodyka pracy z grupą. Cykl zamieszczony w „Kropli” w 1992.

Literatura uzupełniająca

  1. Dymara B., red., Dziecko w świecie zabawy: o kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji, Kraków 2009.
  2. Dymara B., red., Dziecko w świecie zabawy: zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym, Kraków 2009.
  3. „Grupa i Zabawa” – archiwalne numery kwartalnika Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy KLANZA.
  4. Huizinga J., Homo ludens: zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
  5. Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. 1, Wałbrzych 1994.
  6. Muchacka B., Kieler-Turska M., red., Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy, Kraków 1999.
  7. Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, cz. 2, Wałbrzych 2000.
  8. Thanhoffer M., Reichel R., Rabenstein R., Nauczanie kreatywne, cz. 1, Podstawy i metody nauczania całościowego, Lublin 1996.
  9. Vopel  K.W., Gry i zabawy integracyjne dla dzieci i młodzieży, T. I-IV, Kielce 1999.
  10. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy – wybór tekstów drukowanych w “Kropli" w latach 1992-1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 14:13)