SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym
Kod przedmiotu 14.0-WP-PEDP-OZPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Nowicka
  • dr Maria Fudali
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizatorami strategii profilaktycznej w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu patologii i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Profilaktyka jako zjawisko przeciwdziałania sytuacjom pozanormatywnym. Patologia społeczna jako szczególny obszar zainteresowania profilaktyki. Środowisko lokalne jako miejsce oddziaływań profilaktycznych. Instytucje, organizacje społeczne i osoby fizyczne biorące udział w profilaktyce środowiska lokalnego. Programy i oddziaływania społeczności lokalnej służące profilaktyce. Realizacja norm środowiskowych jako wyznacznik skuteczności profilaktyki w środowisku. Perspektywy rozwoju i zmian w profilaktyce lokalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów zajęć profilaktycznych z zakresu profilaktyki społecznej (temat zajęć do wyboru): stop sponsoringowi!, sposoby przeciwdziałania agresji w środowisku szkolnym, cyberbullying zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, zagrożenie młodzieży zaburzeniami odżywiania (anoreksją i bulimią), niebezpieczne zakupy (zjawisko zakupoholizmu), uzależnienie od hazardu zagrożeniem dla młodzieży, jestem przeciw dopalaczom, nie daj się zwerbować sekcie!, handel ludźmi zagrożeniem współczesnego człowieka, jak sobie radzić ze stresem?, czy muszę uczestniczyć w „wyścigu szczurów”?

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztaty, praca w małych grupach, metoda programowana z wykorzystaniem komputera, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanego w zespole scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu ich przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanego w zespole scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu ich przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.

Literatura podstawowa

  1. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, J. Stanik, Warszawa 2008.

  2. Bielecki E., Z problematyki resocjalizacji, Bydgoszcz 2005.

  3. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

  4. Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Albański L., red., Profilaktyka niedostosowania społecznego – teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.

  2. Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej, Warszawa 1996.

  3. Deptuła M., red., Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.

  4. Gaś Z.B., Działania wychowawcze w gimnazjum, Lublin 2001.

  5. Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.

  6. Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.

  7. Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole: konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.

  8. Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, „Narkomania” 2007, 1.

  9. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

  10. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.

  11. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.

  12. Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013.

  13. Wojcieszek A. K., Na początku była rozpacz: antropologiczne podstawy profilaktyki, Kraków 2005.

  14. Wronkowska S., Zmierczak M., red., Kompendium wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie, Warszawa-Poznań 2007.

  15. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:29)