SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z rodziną
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MPZR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aneta Rudzińska-Rogoża
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny.

Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.

Zakres tematyczny

Rodzina, jako system podmiotem oddziaływań pedagogicznych, system prawidłowy i system zaburzony. Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposoby radzenia sobie z nimi. Wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu – pojęcie, rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. Podmioty wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Praca z rodziną na terenie szkoły – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną. Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. Psychoedukacja dla rodziców – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.

Metody kształcenia

Zajęcia realizowane zróżnicowanymi metodami: dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, tworzenie mapy mentalnej, indywidualna prezentacja problematyki, praca z materiałem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Ocena z laboratoriów: Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów”?, Warszawa 2000. 
  2. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001
  3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
  4. Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców, red. Koźmiński G., Złotów 2002.
  5. Gajewska G. (2012). Wybrane zagadnienia wiedzy ogólnej na temat współpracy z rodzicami. W: Gajewska G., Gajewska J., Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy i scenariusze spotkań. T.1, Zielona Góra.
  6. Satir V., Rodzina: tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
  7. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999
  8. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Fechner-Sędzicka I., Lachowska-Żarska E., Nauczyciele – rodzicom, Toruń 2002.
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Warsztat pracy pedagoga, zbiór scenariuszy, zeszyt III, Zielona Góra 2000.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2008.
  4. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  5. Mendel M., Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci, Toruń 2000.
  6. Nauczyciele i rodzice – współpraca w wychowaniu, red. I. Nowosad, Zielona Góra 2001.
  7. Nowak A., Spotkania z rodzicami: jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.
  8. Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.
  9. Praszkier R., Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych, Warszawa 1992.
  10. Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.
  11. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 14:46)