SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-WPS-W_pNadGen1KB29
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z terminologią psychologiczną, podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka oraz ze specyfiką psychologii jako nauki. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika, koncepcje psychologiczne człowieka, osobowość, temperament, inteligencja i inne zdolności, procesy poznawcze, emocje i motywacja, stres psychologiczny, biologiczne podstawy procesów psychicznych. Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje i paradygmaty psychologii historycznie i współcześnie – psychologia introspekcyjna, psychologia behawiorystyczna, psychologia psychodynamiczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna. Zasadnicze dylematy psychologii – dziedziczność czy środowisko, mózg a psychika, rozum a emocje, wolność czy konieczność, indywidualność czy kolektywizm. Metody badań psychologicznych ze szczególnym uwzględnieniem eksperymentu, metody klinicznej i metod korelacyjnych. Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja. Sytuacyjne uwarunkowania zachowania-sytuacje trudne i ich następstwa.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego jest aktywna obecność na wykładach. Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie testu wielokrotnego wyboru. Pozytywny wynik zaliczenia: ponad 50% prawidłowego wykonania testu.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

1.     Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii, Gdańsk 2003.

2.     Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.

3.     Strelau J., Doliński D., Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk 2008.

4.     Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi, Gdańsk 2005.

5.     Strelau J., Doliński D. (2010), Psychologia akademicka: podręcznikPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”., T. I-II, Gdańsk.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.     Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.

2.     Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.

3.     Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, , Warszawa 1997.

Każdorazowo podawana przez prowadzącego stosownie do tematu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 11:39)