SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika medialna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika medialna
Kod przedmiotu 03.4-WP-PEDP-PMed-W-S14_pNadGenI2SUL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywa-nych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania telewizji na człowieka, projektowanie i realizacja zajęć szkolnych oraz warsztatów edukacyjno-wychowawczych zakresie edukacji medialnej.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu informatyki, technologii informacyjnych; podstawowa wiedza
o mediach i multimediach; podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w edukacji.

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialne – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Program edukacji medialnej. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia: szkoła podstawowa, gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna. Telewizja jako czynnik wspomagający proces wychowania. Rola telewizji w życiu rodzinnym. Funkcje wychowawcze telewizji. Przejawy ujemnego oddziaływania telewizji. Dezintegracja rodziny przez telewizję. Zagrożenia wynikające z nieracjonalnego korzystania z telewizji. Wpływ programów telewizyjnych na postawy i zachowania młodzieży. Obraz dziecka w reklamie telewizyjnej, wpływ reklamy na zachowania dzieci, sposoby prezentacji obrazu dziecka w reklamach telewizyjnych. Zastosowanie technologii informacyjnych w działaniach terapeutycznych. Obszary terapii komputerowej.

Laboratoria

Analiza treści komunikatów medialnych (programy telewizyjne, filmy, bajki, audycje itp.). Opracowanie i prezentacja wybranych scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej: komu potrzebna jest telewizja, sąd nad współczesną telewizją, my i media, informacje w mediach, jaka jest współczesna prasa, w świecie prasy kobiecej, media jako nałóg.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratoriów. Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć na podstawie wybranego scenariusza zajęć w zakresie edukacji medialnej. Prowadzący ustalają, iż zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnej oceny końcowej z laboratoriów oraz pozytywnej oceny zaliczającej wykłady.

Wykłady

Kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.
  2. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
  3. Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków, 2011
  4. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  5. Lemish D., Dzieci i telewizja: perspektywa globalna, Kraków 2008.
  6. Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  7. Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.
  2. Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000.
  3. Lewowicki T., Siemieniecki B., red., Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Toruń 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 17:31)