SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria komunikowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria komunikowania
Kod przedmiotu 15.0-WP-PEDP-TK-W-S14_pNadGenI1467
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marek Furmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedza w zakresie rozumienia zjawisk i procesów komunikacyjnych i warunków osiągania sukcesu w interakcjach komunikacji społecznej w różnych jej postaciach.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości na temat współczesnych form komunikowania się.

Zakres tematyczny

Komunikacja społeczna, interpersonalna, masowa. Proces komunikacji. Elementy procesu komunikacji. Przekaz informacji, relacje. Modele komunikacji. Teorie komunikacji. Rodzaje komunikacji społecznej. Aksjomaty komunikacji. Znaki i kody  w komunikacji. Komunikowanie społeczne jako proces i zjawisko. Komunikacja niewerbalna. Kompetencje komunikacyjne. Komunikacja medialna

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy

Laboratoria – pogadanka, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach, metoda sytuacyjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: weryfikacja efektów kształcenia poprzez egzamin pisemny. Laboratoria: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena pracy studenta, aktywność na zajęciach. Przewiduje się także dwa kolokwia w trakcie semestru (warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Wykłady

Egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Filipiak M., Homo communicans: wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2003.
  2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy radia, prasy, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
  3. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Sopot 2003.
  4. Mrozowski M., Media masowe: władza rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Dobek-Ostrowska B., Nauka o komunikowaniu, Wrocław 2001.
  2. Dziedzic B., Konstruowanie i rozumienie znaczeń e komunikowaniu mediowanym komputerowo, Toruń 2005.
  3. Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
  4. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.
  5. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
  6. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, Sopot 2005.
  7. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław.

Uwagi

Materiały do wykładów i konwersatorium umieszczone zostaną na platformie e-learningowej KMTI.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 11:02)