SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDP-WTW-W_pNadGenMH78Y
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania

Zakres tematyczny

Wykłady

Teoria wychowania – jej zadania i funkcje, związek teorii wychowania z praktyką, różnorodność modeli wychowania, teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki. Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnego wychowania – alternatywność w myśleniu o wychowaniu. Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia wychowania i edukacji – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania, uniwersalizm w myśleniu o wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o wychowaniu.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości współczesnego wychowania. Prakseologiczne podejście do wychowania i organizacji pracy wychowawczej. Edukacja aksjologiczna i wychowanie do wartości. Wybrane koncepcje wychowania i ich możliwości praktycznego przełożenia w warunkach współczesności, m. in. C. Freineta, R. Steinera, H. Parkhurst, P. Petersena, J. Deweya czy M. Montessori. Egzystencjalizm w wychowaniu. Pedagogika krytyczna i emancypacyjne podejście do wychowania. Autorytarne i antyautorytarne koncepcje wychowania. Pedagogika postmodernistyczna.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

wykłady kończą się egzaminem i uzyskaniem pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania. Student losuje zestaw składający się z 2 pytań: jedno z wykładów, drugie z ćwiczeń. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z pozytywną oceną. Ocenie podlega sposób prezentacji wybranego przez studenta zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, umiejętność stymulowania do dyskusji oraz sposób prowadzenia dialogu z innymi, aktywny i refleksyjny udział w dyskusji. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen, w tym oceny wykładowcy, samooceny studenta, oceny grupy.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000.
  2. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  3. Krüger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
  4. Kupisiewicz C., Z dziejów teorii i praktyki wychowania: podręcznik akademicki, Kraków 2012.
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Pedagogika: dyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, T. III-IV, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2010.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, T. I, Gdańsk 2006.
  9. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
  10. Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty, interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, T. I-V, Gdańsk 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
  2. Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.
  3. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa-Łódź 1999.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 07:54)