SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika seksualna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-EDSX-C_pNadGenWVMHF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Wykłady

Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych.  Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.

Ćwiczenia

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe. Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu. Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
  3. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
  4. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
  5. Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
  6. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  7. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  8. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  9. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.
  10. Kijak R.J., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
  11. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  12. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  13. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
  14. Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
  15. Seksuologia społeczna, red. K. Imieliński, Warszawa 1974.
  16. Szlendak T., Supermarketyzacja: religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.

Literatura uzupełniająca

1.     Bądź odpowiedzialny: wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie, pis programu edukacyjnego i jego realizacji, red. K. Wąż, Zielona Góra 2008.

2.     Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.

3.     Mentlewicz A., Południewski G., Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo, Warszawa 2001.

4.     Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.

5.     Zagrożenia okresu dorastania, red. Z. Izdebski, Zielona Góra 2008.

6.     Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 15:48)